گیمیفیکیشن در فروش مفهوم جدیدی نیست و در مقاله ای جداگانه استفاده از گیمیفیکیشن برای افزایش فروش را توضیح داده ایم . با این حال، با ارائه برنامه های کاربردی بیشتر به شرکت های ارائه دهنده نرم افزار، که می توانند گیمیفیکیشن در بازاریابی را در محل کار خودکار و ساده کنند، روند کار چندین برابر قبل است. اما گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست؟ و چرا مهم است؟ در زیر نکاتی را برای تسلط بر گیمیفیکیشن در فروش را ارائه خواهیم کرد، اما ابتدا برخی اصول را بیان می کنیم.
گیمیفیکیشن در بازاریابی چیست و چرا مهم است؟
گیمیفیکیشن در فروش شامل تنظیم چالش ها و ارسال تکرارهای شما برای رقابت در برابر یکدیگر برای کسب رتبه برتر در جدول رده بندی است. چالش ها می توانند به همان اندازه که می خواهید ساده یا خلاقانه باشند. شما می توانید عملکرد تکرارها را در مناطقی مانند نتایج تکرارهای فردی، معاملات برنده، تماس های برقرار شده، درآمدزایی و موارد دیگر رتبه بندی کنید.
عنصر رقابت یکی از بهترین انگیزه ها برای فروشندگان و به طور کلی افراد است. برای اطمینان، یک توضیح علمی برای چرایی موثر بودن گیمیفیکیشن در بازاریابی وجود دارد. وقتی چیزی را به سرانجام می رسانیم و برای آن جایزه می گیریم، مغز ما آندورفین تولید می کند. و آن اندروفین ها هیجان ایجاد می کنند، که انگیزه و میل به ادامه بازی را افزایش می دهد تا ما بتوانیم آن هیجان را تجربه کنیم.
معنی آن چیست؟ به طور خلاصه، وقتی به نماینده های فروش شما پاداش داده می شود، از طریق gamification ، آنها می خواهند کارهای بیشتری انجام دهند تا دوباره پاداش دریافت کنند. و به نوبه خود، هرچه آنها بیشتر “در حال بازی” بازی فروش باشند، بیشتر شاهد بسته شدن معاملات و رشد درآمد خواهید بود.
برای درک بیشتر قدرت بازاریابی برنامه های پاداش به مشتری ، مقاله ما در این زمینه را مطالعه کنید.
نکاتی برای استراتژی فروش با گیمیفیکیشن
اکنون بیایید برخی از نکاتی را که می توانید برای بازیابی موثر استراتژی فروش خود استفاده کنید، بررسی کنیم.
-
فناوری مناسب را در جای خود قرار دهید.
برای برتری در گیمیفیکیشن در بازاریابی ، داشتن یک سیستم اتوماسیون فروش ضروری است که بتواند کل فرآیند را ساده کند. این به طور معمول بخشی از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است.
با این حال، فروشندگان CRM در بازار بسیار کم هستند که ویژگی های گیمیفیکیشن را ارائه دهند. از آنجا که Agile CRM یک راه حل با فروش کامل، بازاریابی و اتوماسیون پشتیبانی مشتری است، طبیعتاً شامل ویژگی هایی برای فرآیند فروش شما می باشد.
دو چالش اساسی که مدیران فروش این روزها با آن روبرو هستند، عبارتند از:
- یافتن راه هایی برای افزایش فروش و افزایش درآمد
- تشویق فروشندگان برای فروش و استفاده از راه حل CRM
به گفته گارتنر، 70٪ تلاش های تحول تجاری به دلیل عدم تعامل با شکست مواجه می شود. تکرار برای پذیرش فناوری جدید دشوار است. سیستم صحیحی را انتخاب کنید و نه تنها فروش را از طریق گیمیفیکیشن افزایش می دهید، بلکه استفاده از CRM خود را نیز افزایش می دهید.
-
معیارهای اصلی را برای ردیابی شناسایی کنید.
پس از تنظیم CRM و تنظیم فرآیند گیمیفیکیشن، باید مشخص کنید که کدام معیارها را با توجه به اهداف گیمیفیکیشن در بازاریابی خود دنبال می کنید. کدام معیارها بیشترین فروش را برای شرکت شما به همراه دارند؟ تماس برقرار می شود؟ قرارها رزرو شده است؟ آنچه که مشاغل شما را به حرکت در می آورد در نظر بگیرید و این معیارها را در چالش هایی که برای تیم خود ایجاد می کنید، وارد کنید.
به این ترتیب، شما اهداف نهایی مورد نظر خود و برنامه گیمیفیکیشن خود را به گونه ای برنامه ریزی می کنید که به شما امکان دستیابی به آن اهداف را بدهد. این قسمت مهمی در بهبود موفقیت عملکرد فروش است.
-
برای تقویت رقابت، یک جدول رده بندی را تنظیم کنید.
نرم افزار Gamification شامل یک تابلوی امتیازات است که نمایندگان می توانند عملکرد آنها را در برابر یکدیگر ببینند. وقتی نگاهی به جدول رده بندی بیندازید، می بینید چه کسی عملکرد خوبی دارد. تلاش برای رسیدن به موفقیت، نمایندگان را به تلاش بیشتر سوق خواهد داد، و هنگامی که آنها اهداف خود را انجام دهند، سیستم آنها را تشویق می کند.
به علاوه، تکرارهای شما هر روز در جدول رده بندی بررسی می شوند. در آنجا، آن ها همکاران خود را نیز می بینند، که باعث می شود احساس ارتباط بیشتری داشته باشند. این کمک می کند تا نمایندگان جدید خیلی سریع به عضوی از “تیم” تبدیل شوند و احساس انزوا را که معمولاً کارمندان جدید تجربه می کنند، به حداقل برسانند. هنگامی که این نماینده فروش منفرد در اولین مسابقه خود پیروز شد، آن ها بیشتر احساس می کنند عضوی از یک تیم هستند.
-
انگیزه های ارزشمندی ارائه دهید که ارزش رقابت را داشته باشد.
اولین ایده ای که به ذهن شما خطور می کند، احتمالاً استفاده از مشوق های پولی خواهد بود. هیچ مشوقی مانند انگیزه های مالی تاثیرگذار نیست. اما، شما همچنین می توانید از مشوق های غیر پولی نیز استفاده کنید، مانند:
- سفرهای رایگان
- دعوت نامه برای صرف شام با مدیر عامل
- ناهار رایگان به مدت یک هفته
- انتخاب به عنوان نماینده فروش ماه یا هفته
- نشان هایی برای تکمیل چالش های خاص
انگیزه مستقیماً به بهره وری مرتبط است و موثرترین روش برای بهبود عملکرد از طریق برنامه های تشویقی فروش است. هنگامی که فروش را گرافیکی می کنید و انگیزه هایی برای برنده شدن در نظر می گیرید، دقیقاً متغیر مناسب را برای ایجاد انگیزه ایجاد می کنید.
-
از آن به عنوان فرصتی برای بهبود یکپارچگی داده های فروش استفاده کنید.
اگر شما به طور کامل از CRM استفاده نمی کنید، یکپارچگی داده های شما رو به زوال است. تمایل به داده های مربوط به هر احتمالی که نمایندگان شما با آن ارتباط برقرار می کنند، کمی طول می کشد. به همین دلیل میزان پذیرش نرم افزار CRM در بین فروشندگان بسیار پایین است. آن ها ترجیح می دهند معاملات را ببندند تا اینکه وقت خود را صرف وارد کردن جزئیات تماس های فروش کنند. اینجاست که گیمیفیکیشن به کمک شما می آید.
وقتی با گیمیفیکیشن در بازاریابی به تکرارها برای پاک نگه داشتن سوابق آنها پاداش می دهید، احتمال انجام این کارها بیشتر است. به علاوه، هرچه داده ها تمیزتر و دقیق تر باشند، راحت تر و سریع تر می توانند پیام های خود را پیدا کنند. این به نوبه خود منجر به بسته شدن معاملات بیشتر توسط آن ها خواهد شد.
هنگامی که آن ها ببینند کارشان در CRM به معاملات بسته تری منجر می شود، آن ها شروع به درک کل معما می کنند. به سادگی به آن ها بگویید که باعث کمک به آن ها برای دیدن تأثیرات خود قطعاً باعث افزایش راندمان می شود، که منجر به داده های بهتر خواهد شد.
-
ایجاد انگیزه از طریق تشویق
دریافت تشویق باعث ایجاد انگیزه در افراد به روش های بسیار سازنده می شود. هیچ چیزی بیش از سخت کوشی و احساس اینکه هیچ کس توجه نمی کند، روحیه کارمندان را نمی کشد.
هنگامی که فروش را گرافیکی می کنید، این مشکل به راحتی حل می شود. با گیمیفیکیشن در بازاریابی این تقویت مثبت در خود نرم افزار پخته می شود.
لازم نیست صبر کنید تا کسی در یک چالش پیروز شود تا به آن ها تبریک بگویید. می توانید نقاط عطف کوچک تر و چالش برانگیزی را برای هر نماینده تنظیم کنید و هنگام برخورد به هر یک از آنها، از کارمندان و نمایندگان تقدیر و قدردانی کنید.
-
از گیمیفیکیشن برای راهنمایی کارمندان جدید استفاده کنید.
کاملاً معمول است که در محیط کار نسبت به مافوق خود کمی درون گرا باشید. این امر به ویژه برای کارمندان جدید بیشتر صدق می کند. به طور کلی، کسانی که در فروش کار می کنند ذاتاً برون گرا هستند.
ممکن است از مکالمه معمولی، گذرا و بیشتر با همکاران ارشد خود اذیت نشوید. اما احتمالاً قصد ندارید وقتی با مسئله ای روبرو شدید و نیاز به مشاوره دارید از آنها کمک بخواهید. ترجیح می دهید خودتان آن را حل کنید تا خودتان را ثابت کنید. با این حال، هنگامی که روند فروش خود را بازی سازی می کنید، این موضوع کمی تغییر می کند.
از آنجا که گیمیفیکیشن در بازاریابی ذاتاً یک کار مشارکتی است، کارمندان جدید در ارتباط با همکاران ارشد بیشتر برای مشاوره در مورد بهترین روش ها یا نکات و راهکارهای مفید، محدودیت کمتری دارند. هنگامی که برنده شدن جایزه در خط است، همه شرط بندی ها خاتمه می یابد، و ما اغلب آنچه را که برای بردن لازم است انجام خواهیم داد. و این شامل دستیابی به کمک است که به فروشندگان با تجربه اجازه می دهد از طریق به اشتراک گذاری بهترین روش ها، از افراد جدیدتر راهنمایی بخواهند.
-
پیش بینی فروش خود را بهبود ببخشید.
همان طور که در بالا ذکر شد، هنگامی که فروش خود را بازی سازی می کنید، داده های تمیزتری را حفظ می کنید. هرچه اطلاعات شما تمیزتر باشد، ظرفیت شما برای پیش بینی دقیق فروش در آینده بیشتر خواهد بود. وقتی به معیارهای CRM و گزارش دسترسی داشته باشید و بتوانید فروش آینده را با دقت بیشتری پیش بینی کنید، تنظیم دقیق اهداف تعیین شده برای تکرارهایتان بسیار آسان تر می شود. سپس، به راحتی می توانید تعیین کنید که کجا منابع را برای کمک به دستیابی به این اهداف اختصاص دهید.
به علاوه، دیدن یک پیش بینی دقیق می تواند انگیزه بیشتری برای کار بیشتر در یک نماینده ایجاد کند، یا به این دلیل که پیش بینی زیاد انگیزه آن ها را برای یک ماه کارمزد قوی از بین می برد، یا یک پیش بینی ضعیف آن ها را وادار می کند که برای غلبه بر پیش بینی ها بیشتر کار کنند. به زبان ساده، هنگامی که فرآیند فروش خود را گیمیفای می کنید، می توانید تصمیمات مبتنی بر داده را در مورد استراتژی فروش آینده خود بهتر کنید.
-
کارمندان خود را حول اهداف مشترک متحد کنید.
هنگامی که گیمیفیکیشن در بازاریابی را به تیم فروش خود معرفی می کنید، بلافاصله آن کارمندان را از راه های جدید متصل می کند. آنها شروع به همکاری بیشتر، تعامل بیشتر و شروع به جمع شدن درمورد اهداف مشترکی می کنند که در برنامه گیمیفیکشن خود تعیین می کنید. حتی می توانید چالش های گروهی ایجاد کنید که در صورت تحقق نقاط عطف، به کل تیم پاداش می دهد. این باعث ایجاد یک رفاقت می شود.
-
به طور مداوم ارزیابی کنید.
اگر برنامه خود را با مجموعه ای از ایده ها و استراتژی های گیمیفیکیشن در بازاریابی آغاز کنید، ممکن است دریابید که آنچه فکر می کنید موثر است نتیجه ای نیست که انتظار داشتید. این فرصتی است که برگردید و از خود بپرسید که چرا تکرار کنندگان برنده چالش های خود نیستند.
هرچه از گیمیفیکیشن استفاده کنید، ارزیابی آسان تر می شود، زیرا داده های بیشتری با گذشت زمان ذخیره می شوند. به محض اینکه تکرارکنندگان استفاده از CRM خود را افزایش دهند، اطلاعات بیشتری راجع به کاری که هر یک از آن ها با زمان خود انجام می دهند، مشاهده خواهید کرد. اگر کسی از انتظارات کوتاهی کند، نه تنها آن را در جدول رده بندی خواهید دید، بلکه در گزارش فعالیت هایی که می توانید برای تکرارهای فردی اجرا کنید نیز منعکس خواهد شد.
شما می دانید چه کسی وظایف را به موقع انجام نمی دهد. از طرف دیگر، شما همچنین می دانید که کسی بیش از حد عملکرد می کند و مستحق افزایش یا انواع دیگر تبریک یا جبران خسارت است. شما قادر خواهید بود با استفاده از داده های CRM محل ایجاد گلوگاه ها را شناسایی کنید تا بتوانید آنها را آدرس دهی کرده و تیم خود را در سطح بالایی قرار دهید.
یک تجارت شفاف از پتانسیل بالاتری برای سودآوری طولانی مدت برخوردار است. نرم افزار Gamification منجر به افزایش نرخ پذیرش نرم افزار CRM می شود. این، به نوبه خود ، حداکثر شفافیت را برای تکرارهای فردی و همچنین عملکرد کلی فروش فراهم می کند.
جمع بندی
گیمیفیکیشن در بازاریابی می تواند تیم شما را به سطح کارآیی بالایی برساند. نکته اصلی تشویق به استفاده از CRM شما است. بنابراین آن ها در واقع از آن استفاده می کنند. گیمیفیکیشن، به تعبیری، آن ها را مجبور به استفاده از فناوری CRM می کند، زیرا مجبورند از آن برای رقابت با همسانان خود استفاده کنند.
هنگامی که فرآیند گیمیفیکیشن خود را برقرار کردید و چالش ها را شروع کردید، می توانید فواید زیادی را مشاهده کنید. علاوه بر موارد واضح، معاملات بیشتر بسته شده و رشد درآمد مزایایی از قبیل:
- داده های بهتر
- کارمندان مرتبط تر
- همکاری بهتر
- راهنمایی سریع کارمندان جدید
- افزایش کارایی
- پیش بینی فروش بهتر
- سطوح بالاتر انگیزه و تعامل
- افزایش شفافیت
دارد. 53٪ از سهامداران فناوری می گویند که تا سال 2020، استفاده از گیمیفیکیشن به طور گسترده ای گسترش می یابد. استفاده از نرم افزار گیمیفیکیشن فروش به دلیل مزایای ذکر شده در بالا، محبوبیت خود را ادامه خواهد داد. این بسیار ابتکاری است و می تواند تلاش شما برای فروش را از متوسط به سطوح بالا افزایش دهد. نکته اصلی در یافتن ابزار مناسب برای کار و پیروی از نکات بالا است. این کار را انجام دهید و زودتر از آنچه فکر می کنید از این مزایا بهره مند می شوید.
آیا برای فروش از گیمیفیکیشن در بازاریابی استفاده می کنید؟ آیا نکاتی برای اشتراک گذاری دارید که باعث موفقیت شما شود؟ آنها را در بخش نظرات زیر با ما به اشتراک بگذارید.