در فضای رقابتی امروزه اغلب صاحبان کسب و کار در پی جذب مشتری های بیشتر و جلب مشتری به خرید هستند زیرا این موضوع تاثیر مستقیم بر درصد فروش محصولاتشان داردو در واقع آن ها باید مشتریان خود را افزایش دهند تا فروش محصولاتشان نیز بیشتر شود.
با این حال اغلب مشاغل از مشتریان خود شناخت کافی ندارند و همین موضوع باعث شده است که آن ها موفق به افزایش تعداد مخاطبان نشوند. در اغلب موارد تنها 20٪ از افراد جزء مشتریان وفادار می باشد و این بدان معنا است که درصد زیادی از افراد حاضر به خرید دوباره محصولاتشان نمی باشند!
بنابراین داشتن شناخت کافی از مخاطبان خود بسیار مهم است و ما در این مقاله 5 نوع از آن ها را معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با استفاده از این اطلاعات آن ها را راحت تر جذب کسب و کار خود کرده و تشویق به خرید کنید.
پنج نوع مختلف مشتری
برای درک بهتر چگونگی افزایش مشتریان و مواجهه با چالش های مربوط به افزایش وفاداری مشتری و جلب مشتری به خرید ، ابتدا باید پنج نوع اصلی مشتری را بشناسید:
- مشتریانی که به کسب و کار شما وفادار هستند. آن ها تنها 20٪ از مشتری شما را تشکیل می دهند، اما بیش از 50٪ از فروش شما را توسط آن ها انجام می شود.
- مشتریانی که تخفیف دوست دارند. آن ها مرتباً از فروشگاه شما خرید می كنند و براساس میزان تخفیف های شما تصمیم می گیرند.
- مشتریانی که عجولانه تصمیم می گیرند. آن ها معمولاً نیازی به یک محصول ندارند و صرفاً با دیدن پیشنهادات شما وسوسه شده و آنچه را که در آن زمان خوب به نظر می رسد، خریداری می کنند.
- مشتریانی که مبتنی بر نیازشان خرید می کنند. این دسته از مشتریان معمولاً از خرید خود قصد خاصی دارند.
- مشتریانی که سرگردان هستند. آن ها معمولاً هنگام ورود به فروشگاه ، هیچ نوع محصول خاصی را در ذهن ندارند و اما همچنان یک نیازی نسبت به یک محصول در درون خود احساس می کنند.
برای توسعه دادن کسب و کار خود شما باید مشتریان وفادار را هدف قرار دهید و از روش های مختلف جلب مشتری به خرید استفاده کرده و در درون آن ها حس انگیزه برای خرید ایجاد کنید. انواع دیگر مشتریان نیز می توانند به عنوان هدف شما در نظر گرفته شوند اما تمرکز بیش از حد بر آن ها باعث آسیب به کسب و کارتان خواهد شد. در ادامه در رابطه با هر یک انواع مشتریان و نحوه برخورد با آن ها توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد.
مشتریان وفادار به کسب و کار شما
در حالت کلی شما باید مرتباً از طریق پیام کوتاه، پست الکترونیکی، ایمیل، شبکه های اجتماعی و غیره با مشتریان خود به خصوص با مشتریان وفادار ارتباط برقرار کنید و با آن ها تعامل داشته باشید. همانطور که می دانید این دسته از مشتریان کسانی هستند که می توانند بر میزان فروش شما تأثیر بگذارند.
هر چه شما بیشتر برای مشتریان وفادار خود ارزش قائل شوید آن ها بیشتر به تجارت شما اعتماد خواهند کرد و محصولاتتان را به افراد دیگر پیشنهاد خواهند داد. هیچ مشتری از توجه و نشان دادن ارزش احساس بدی نخواهد داشت. بنابراین به این دسته از مشتریان خود توجه ویژه ای داشته باشید و سعی کنید امتیازات و مزایای مختلف برای مشتریان وفادار خود در نظر بگیرید.
مشتریانی که تخفیف دوست دارند.
این دسته از افراد یک عامل کلیدی در جریان وجوه نقدی شما می باشند و آن ها همیشه آماده خرید هستند. تنها کافی است که آن ها را از تخفیف های خود مطلع کنید و خواهید دید که چگونه فروش محصولاتتان افزایش می یابد. از طرف دیگر این گروه از مشتریان ممکن است هزینه های زیادی را نیز برای شما به همراه داشته باشند و آن ها به راحتی به مشتری وفادار شما تبدیل نخواهند شد.
مشتریانی که عجولانه تصمیم می گیرند.
این بخش مشتری است که همه ی افراد دوست دارند در خدمت آن ها باشند! این دسته از مشتریان منتظر شما هستند تا به آن ها پیشنهادات خود را ارائه داده و محصولاتی که به نیاز های آن ها پاسخگو باشند را معرفی کنید. سپس آن ها آماده ی خرید محصولات شما خواهند بود. بنابراین شما باید این گروه را نیز هدف جلب مشتری به خرید قرار دهید زیرا آن ها به صورت قابل توجهی آمادگی خرید را دارند و مشتاق رفع نیاز های خود هستند.
مشتریانی که مبتنی بر نیازشان خرید می کنند.
افراد این دسته توسط یک نیاز خاص سمت محصولات شما هدایت می شوند و وقتی وارد وب سایت شما می شوند، بررسی می كنند كه آیا می توانند سریعاً محصول موردنظر خود را پیدا کنند و یا خیر. اگر نتوانند نیاز خود را برطرف کنند فوراً سایت شما را ترک خواهند کرد.
در واقع آن ها به دلایل مختلف مانند یک موقعیت خاص ، یک نیاز خاص یا یک قیمت خرید می کنند. جلب رضایت این افراد برای جلب مشتری به خرید بسیار دشوار است، اما در صورتی که موفق به جلب اعتماد آن ها شوید می توانند مشتری وفاداری شما شوند. ممکن است ارتباط برقرار کردن با این دسته از افراد برای فروشندگان جالب نباشد اما، در حقیقت، آن ها بزرگترین منبع رشد کسب و کار شما در بلند مدت می باشند.
لازم به یادآوری است که مشتریانی بر اساس نیاز خود خرید می کنند می توانند به راحتی از تصمیم خود برای خرید محصولاتتان منصرف شوند و رقبایتان را انتخاب کنند. برای غلبه بر این تهدید ، لازم است که با ان ها تعامل و رابطه ای مثبت برقرار کنید و از این طریق نیاز آن ها را شناسایی کنید. اگر آن ها نیاز خود را تنها در وب سایت و یا فروشگاه شما پیدا کنند ، شانس بسیار خوبی برای ایجاد مشتریان وفادار از طریق آن ها خواهید داشت.
مشتریانی که سرگردان و بی هدف هستند.
برای بسیاری از فروشگاه ها ، این دسته از افراد بزرگترین بخش بازدیدکنندگان را تشکیل می دهند اما کمترین و پایین ترین درصد فروش متعلق به آن ها می باشد. در مورد این گروه نمی توان برای جلب مشتری به خرید کارهای زیادی انجام داد زیرا این افراد به دلیل نداشتن هدف مشخص به راحتی جذب فروشگاه های رقیب می شوند و نمی توان بر روی آن ها سرمایه گذاری کرد.
با این حال به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است بخش قابل توجهی از فروش فوری شما را تشکیل ندهند، اما آن ها صدای واقعی شما در جامعه هستند. بسیاری از این افراد فقط به دلیل تعامل و تجربه ای که برایشان فراهم میشود خرید می کنند. برای آن ها خرید کردن با غذا خوردن تفاوتی نمی کند و از آنجایی که آن ها صرفاً به دنبال تعامل و تجربه ی کاربری هستند ، در صورت داشتن تجربه ای خوب احتمالاً آن را با دیگران به اشتراک می گذارند.
جمع بندی
فروش محصولات یک هنر و در عین حال یک علم محسوب می شود. این هنر مربوط به نحوه عملکرد و برخورد شما و همچنین جذب افراد مختلف می باشد. علاوه بر این شما برای موفق بودن باید از علم برقراری ارتباط با انسان ها نیز مطلع باشید و شناختن مشتریان و الگوهای رفتاری که ریشه ی تصمیمات آن ها است می تواند بسیار موثر باشد.
استفاده از این درک و بینش از مخاطبان خود به نحوه ی برخوردتان با آن ها و رشد تجارتتان کمک می کند. در این مقاله ما به 5 نوع از انواع مشتریان اشاره کردیم و امیدواریم که شما بتوانید با استفاده از این شناخت، در جلب مشتری به خرید موفق باشید و کسب و کار خود را رونق دهید و آن ها را تشویق به خرید محصولات خود کنید.