این مطلب شاید منحصراً مربوط به وردپرس نباشد و میتواند در همه نوع سایتی کاربرد داشته باشد. اگه میخواهید بدانید لندینگ پیج چیست و چه نیازی به آن است باید آنرا با ذکر یک مثال برای شما روشن کنیم.
در این مثال از شما میخواهیم یکبار خود را بعنوان صاحب امتیاز سایت و یکبار به عنوان بازدید کننده تصور کنید. با این کار می خواهیم اهمیت داشتن لندینگ پیج یا به همان فارسی خودمان ” صفحه فرود ” پی ببرید.
سایتی را درنظر بگیرید که پر از کالا است، در انواع و اقسام مختلف، بنری را برای سایت خود تهیه دیده اید و آن را در شبکه های تبلیغاتی پخش کرده اید. کاربر با کلیک بر روی آن به صفحه اصلی سایت هدایت میشود.
اگر بعنوان یک وبمستر و صاحب سایت هستید احتمالا نزد خود حساب کرده اید که با کلیک روی تبلیغ و ورود بازدید کننده به سایت ممکن است از بین این همه محصول بالاخره یکی را بخرد. اما باید این را بدانید که هر بازدید کننده ای با دیدن صفحه ای پر از محصول چه عکس العملی را نشان خواهند داد. اجازه بدهید بصورت تجربی این مسئله را بررسی کنیم. اگر ما صد بازدید کننده را در نظر بگیریم به محض مراجعه به صفحه اول سایت شما چند حالت برای آنها رقم میخورد:
60 درصد از آنها با دیدن یک صفحه شلوغ آنرا میبندند یا در گوشه ای نگه میدارند که شاید بعداً نگاهی به آن بیاندازند.
20 درصد از آنها فقط عکسها را نگاه میکنند و سپس صفحه را میبندند
20 درصد ممکن است اصلا محصولات شما بدردشان نخورد و سریع بروند!
5 درصد نگاهی به قیمت ها می اندازند و میگویند شاید بعداً چیزی از اینجا بخریم
3 درصد محصولات شما را با جاهای دیگر مقایسه میکنند و خرید آن را نیز به بعداً موکول میکنند.
1 درصد صرفاً مراحل خرید را چک میکنند تا ببینید عملیات پرداخت به چه صورت است!؟
1 درصد ممکن است خریدی انجام دهند که آنهم بصورت احتمالی است و اعتباری به آن نیست!
حال شما خود را بجای بازدید کننده قرار داده و بصورت کاملاً تصادفی به یکی از فروشگاههای اینترنتی سر بزنید و از صفحه اول آن بازدید نمایید. ببینید کدامیک از حالتهای بالا شامل شما نیز میشود؟
نتیجه اینکه ممکن است شما برای هیچ، هزینه تبلیغات پرداخته اید. پس چه باید کرد!؟
حال لندینگ پیج چه میگوید!؟
لندینگ پیج یا صفحه فرود تکنیکی است برای معرفی یک محصول یا خدمات بصورت هدفمند.
حال تصور کنید که در صفحه ای جداگانه که برای لندینگ پیج در نظر گرفته اید، محصولی خاص را معرفی میکنید و بنری برای آن تهیه می نمایید، وقتی شما بنر خود را منتشر کنید، کاربری که روی آن کلیک میکند مسلماً می داند که بدنبال چه چیز میگردد. و مستقیماً به صفحه ای هدایت میشود که از قبل نیز به آن محصول یا خدمات علاقمند بوده است. و همان بازدید کننده نیز کنجکاو خواهد شد که از صفحه اول شما نیز بازدیدی داشته باشد. در اینجا احتمال یک تیر و دو نشان زدن شما بالا میرود.
در نهایت چه میشود؟ شما میزان زیادی از بازدید های اضافی و بدرنخور را از دست میدهید اما هر بازدید مفیدی که صورت میگیرد احتمال فروش شما تا حد 50 درصد یا بیشتر افزایش پیدا خواهد کرد.
در مطلب بعدی به شما در مورد حصوصیات یک لندینگ پیج خوب خواهیم گفت و روشی آسان را نیز برای طراحی آن بشما پیشنهاد خواهیم داد.