در دنیایی از انتخاب های بی پایان ، چه چیزی را می توان به مشتریان ارائه داد که به واسطه ی آن شما همیشه در ذهن آن ها باقی بمانید و آن ها را جذب کسب و کار خود کنید؟ پاسخ ساده است برای راضی نگه داشتن مشتریان و جذب آن ها شما باید به آن ها امتیازات ، پاداش های جذاب و موثر ارائه دهید تا همیشه به کسب و کار شما وفادار بمانند پس باید به فکر راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس باشید.
در این مقاله ما به شما تمامی موارد موردنیاز برای ایجاد باشگاه مشتریان و امتیاز و پاداش جذاب برای مخاطبان را معرفی خواهیم کرد و همچنین بهترین روش های ایجاد ساختار امتیازات برای آن ها را ارائه خواهیم داد تا از این طریق اطمینان حاصل کنیم که بهترین و موثرترین ساختار پاداش را برای مشتریان خود ایجاد می کنید.
باشگاه مشتریان وردپرس چیست؟
احتمالا شما هم به یاد می آورید که خیلی از فروشگاه ها در ازای خرید چند محصول، یک محصول رایگان به شما می دادند. باشگاه مشتریان وردپرس هم دقیقا همچنین کاربردی دارد و فقط به صورت دیجیتالی است. در اینجا هدف ما این است که به ازای عمل خاصی، به مشتریان پاداش دهیم. این عمل می تواند خرید تا سقف مشخصی باشد و یا معرفی سایت شما به دوستان خودش یا حتی اشتراک گذاری اطلاعات فروشگاهتان در شبکه های اجتماعی باشد.
در صورتی که از ووکامرس استفاده می کنید، این سیستم معمولا براساس امتیاز کار می کند و به ازای امتیازاتی که کاربران کسب می کنند، می توانید به آن ها محصول رایگان یا کد تخفیف بدهید. یا می توانید پس از معرفی سایت شما به دوستان خودش، یک کد تخفیف در اختیار کاربر موردنظر قرار دهید. این ایده خیلی جدید نیست و صدها سال است که کسب و کارهای مختلف از آن استفاده می کنند، اما با وجود ظهور فروشگاه های آنلاین، فرصت های جدید برای راه اندازی باشگاه مشتریان پیش آمده است و با کمک افزونه های ووکامرس، راه اندازی باشگاه مشتریان خیلی راحت تر از قبل شده است.
مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان وردپرس
باشگاه مشتریان مزایای زیادی برای مشتری های شما دارد و در عین حال مزایایی هم برای کسب و کار شما به دنبال دارد. برخی از مزایای راه اندازی باشگاه مشتریان وردپرس به شرح زیر هستند:
- افزایش نرخ حفظ مشتری: باشگاه مشتریان و جوایز مربوط به آن باعث می شود مشتری ها دلیلی برای برگشت به سایت شما داشته باشند و دوباره از فروشگاه شما خرید کنند.
- جذب مشتری بیشتر: مشتریان فعلی یکی از بهترین روش ها برای تبلیغ محصولات شما هستند. می توانید با استفاده از باشگاه مشتریان و امتیازاتی که به کاربران عضو آن می دهید، آن ها را ترغیب کنید که کالاها و خدمات شما را تبلیغ کنند.
- کاهش هزینه های بازاریابی: پاداش دادن به کاربران فعلی برای خرید بیشتر یکی از بهترین روش های افزایش فروش خودتان است. با این روش می توانید هزینه های بازاریابی خودتان را کاهش دهید و حتی مشتریان جدیدی هم کسب نمایید.
- افزایش رضایت مشتری ها: مشتری هایی که راضی باشند مبلغ بیشتری هم خرج می کنند و به همین خاطر می توانید با استفاده از باشگاه مشتریان، نرخ سود خودتان را هم به شکل چشمگیری افزایش دهید.
بهترین افزونه باشگاه مشتریان ووکامرس
شما می توانید برای راه اندازی باشگاه مشتریان، از ابتدا سایت خودتان را برنامه نویسی کنید، اما این کار زمان زیادی از شما می گیرد و هزینه بالایی هم به دنبال دارد. خوشبختانه افزونه های زیادی وجود دارند که می توانند به این پروسه سرعت ببخشند. بهترین افزونه های باشگاه مشتریان ووکامرس به شرح زیر هستند:
۱- Gratisfaction
Gratisfaction یکی از بهترین و محبوب ترین افزونه های باشگاه مشتریان ووکامرس است. این افزونه گزینه های متعددی را برای شخصی سازی در اختیار شما قرار می دهد و می توانید از کد معرف، محصولات رایگان، پاداش خرید و… برای افزایش رضایت کاربران وفادار خودتان استفاده کنید. شما کنترل کاملی روی تمامی جنبه های این افزونه دارید و می توانید به دقت تمامی قابلیت هایی که ممکن است به آن ها نیاز داشته باشید را فعال کنید.
همچنین تمامی قابلیت ها و پاداش های این افزونه نیز دارای گزینه های متعددی هستند. برای مثال، در صورت استفاده از کد معرف می توانید تعیین کنید که کد تخفیف فقط به معرف داده شود یا هم معرف و هم فرد معرفی شده بتوانند جایزه را دریافت کنند.
نسخه رایگان این افزونه امکان اضافه کردن ۱۰۰ کاربر وفادار را به شما می دهد، اما برای استفاده از تمام قابلیت های این افزونه شما باید نسخه پولی آن را خریداری کنید.
۲- YITH WooCommerce Points and Rewards
YITH WooCommerce Points and Rewards یک پلاگین قدرتمند و خودکار برای پاداش دهی به کاربران است و بهترین گزینه برای کاربرانی محسوب می شود که زمان کافی برای رسیدگی به باشگاه مشتریان خودشان را ندارند. پس از اینکه افزونه را نصب و راه اندازی کنید، دیگر نیازی نیست که هیچ کاری بکنید و تمامی موارد موردنیاز توسط خود افزونه مدیریت خواهند شد. برای مثال می توانید از سیستم امتیازدهی، اطلاع رسانی به مشتریان و ارسال ایمیل یادآور استفاده کنید.
این افزونه براساس سیستم امتیازدهی برنامه ریزی شده است، اما قابلیت های متعددی دارد که می توانید از طریق آن ها باشگاه مشتریان را دقیقا براساس نیازهای خودتان شخصی سازی کنید. برای مثال امکان تنظیم تاریخ انقضا، پروموشن های برنامه ریزی شده، امکان ارائه امتیازات تشویقی برای کاربرانی که نظر می دهند و… برخی از ویژگی های این افزونه هستند. این افزونه دارای نسخه رایگان نیز می باشد، اما برای استفاده از تمام ویژگی های آن باید نسخه پولی این افزونه را فعال کنید. قیمت نسخه پرمیوم افزونه هم بسته به اینکه قصد دارید از آن روی چند سایت استفاده کنید، مختلف است.
۳- Beans
Beans یک افزونه بازاریابی کامل برای ووکامرس است که قابلیت های متنوعی دارد و فراتر از یک افزونه باشگاه مشتریان است. پاپ آپ های هوشمند، مدیریت شبکه های اجتماعی، نقد و بررسی محصولات و… برخی از ویژگی های این افزونه به شمار می روند. همچنین یک برنامه معرف تحت عنوان Bamboo نیز در این افزونه وجود دارد که می توانید از آن برای ارائه امتیاز، هدیه رایگان و کدتخفیف به کاربرانی که سایت شما را به دوستان و اعضای خانواده خودشان معرفی می کنند، استفاده کنید.
مانند افزونه های دیگر، این افزونه هم دارای نسخه رایگان است، اما اگر تعداد کاربران زیادی دارید، بهتر است آن را به نسخه حرفه ای ارتقاء دهید.
۴- SUMO
مانند افزونه قبلی، SUMO هم مجموعه ای از پلاگین های مختلف است که با ویژگی Reward Points خود امکان راه اندازی باشگاه مشتریان را به شما می دهد. با استفاده از این افزونه شما امکان راه اندازی پلان های پرداخت مختلف، برنامه های عضویت، کد تخفیف و… را خواهید داشت. این افزونه دارای یک داشبورد مدیریتی هم هست که می توانید امتیازات کاربران را از طریق آن مدیریت کنید و یا لینک معرف به آن ها بدهید. همچنین از این قسمت امکان تنظیم ماکزیمم امتیازات، تاریخ انقضا و… نیز وجود دارد و به همین خاطر یکی از محبوب ترین افزونه های باشگاه مشتریان برای ووکامرس به شمار می رود.
۵- WooRewards
آخرین افزونه ای هم که معرفی می کنیم، WooRewards نام دارد. این افزونه برای راه اندازی باشگاه مشتریان ووکامرس کاربرد دارد و استفاده از آن نیز خیلی راحت است. شما با استفاده از این افزونه می توانید در مدت کمتر از ۵ دقیقه باشگاه مشتریان خودتان را راه اندازی کنید.
از طریق این افزونه شما می توانید تعیین کنید که با خرج کردن مبلغ خاصی به کاربر پاداش تعلق بگیرد و یا برای اولین خرید به او کد تخفیف بدهید. امکان راه اندازی ایمیل های اطلاع رسانی اختصاصی و همچنین استفاده از Shortcode و ویجت نمایش امتیازات کاربری هم دیگر ویژگی های این افزونه به شمار می رود. برای شخصی سازی ایمیل ها و ویجت های این افزونه به هیچگونه دانش کدنویسی نیاز ندارید و پلاگین هم به شکلی طراحی شده که استفاده از آن راحت باشد.
برخلاف دیگر افزونه های این لیست، WooRewards کاملا رایگان است، اما با خرید نسخه حرفه ای آن می توانید به قابلیت های بیشتری دسترسی داشته باشید. این قابلیت ها عبارتند از امکان راه اندازی برنامه های تشویقی بی نهایت، روش های بیشتر برای کسب امتیاز و امکان استفاده از نشان برای سطوح کاربری مختلف!
نکات مهم برای راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس
برای هر آیتم یک پاداش و یا امتیاز ایجاد کنید.
در گذشته مشاغل و کسب و کار ها ساختاری داشتند که در آن به ازای هر آیتم خریداری شده 1 امتیاز به مشتریان داده می شد و آن ها برای هر مورد از خریدشان تنها 1 امتیاز را اتخاذ می کردند. نکته منفی این ساختار این بود که باعث افزایش میزان آیتم های خریداری شده مشتریان در هر بار بازدید نمی شد. این درصد افزایش میزان موارد خریداری شده توسط مشتریان را ” وفاداری آن ها ” می نامیم.
برای این کار و راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس می توانید از افرونه امتیاز و پاداش ووکامرس استفاده کنید.
هنگامی که شما یک برنامه ای برای راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس و امتیازات خود ایجاد می کنید که در آن به ازای هر دلار پرداخت شده 1 امتیاز داده شود ، این انگیزه را به مشتریان می دهد که در هر بار بازدید بیش از حد معمول هزینه کنند تا به پاداش موردنظرخود برسند. برند های بزرگی مانند استارباکس حتی برنامه های خود که مربوط به وفاداری مشتریان می باشد را طوری تنظیم کرده اند که از دادن یک امتیاز به ازای هر آیتم فاصله بگیرند و به جای آن یک ساختاری که در آن مشتریان به ازای هر 1 دلار یک امتیاز دریافت کنند.
جوایز فریبنده ای را انتخاب کنید.
به حوزه ی کسب و کار خود فکر کنید و سعی کنید بفهمید که مشتریان شما را به چه دلیل دوست دارند. کالای محبوب یا خدماتی که ارائه می دهید چیست؟ به عنوان مثال در صنایع غذایی ، کالا های محبوب می تواند غذاها یا نوشیدنی های خاص باشد و یا اگر یک فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی داشته باشید ، مشتریان می خواهند که یک هدیه و یا درصد ویژه تخفیف برای کالای بسیار خاصی که ممکن است هرگز نتوانند خریداری کنند ، امتیاز کسب کنند.
در راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس آنچه مشتریان می خواهند و آرزو می کنند را به آن ها بدهید تا رضایت آن ها از کسب و کار شما بیشتر شود و برای همیشه به برند شما وفادار بمانند. با دادن جوایز فریبنده آن ها خوشحال می شوند و برای دریافت آن جایزه و یا امتیاز پول بیشتری را در کسب و کار شما خرج می کنند.
در اینجا لیستی از نمونه های معروف برای جوایز و پاداش ها آورده شده است :
- امتیاز دو برابر
- یک آیتم بخرید تا یکی دیگر را به صورت رایگان دریافت کنید.
- با خرید آیتم ها، نسخه جدید را به صورت رایگان ارتقا دهید.
- با خرید بالای …. تومان …. تخفیف دریافت خواهید کرد.
- تخفیف برای کل محصولات فروشگاه
- تخفیف برای یک محصول خاص به عنوان مثال 25 درصد تخفیف برای هر بسته قهوه
- ارائه ی کالاهای تخفیف خورده
- تخفیفات برای گروهی از محصولات
- تخفیفات در روز های خاصی از هفته به عنوان مثال تخفیفات ویژه
ارائه این نوع تخفیف ها و امتیازات با استفاده از افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس به راجتی امکان پذیر است.
یک ساختار چند سطحی برای پاداش های خود ایجاد کنید.
سعی کنید پاداش ها را در سطوح مختلف طبقه بندی کنید و برای مشتریان رسیدن به اولین سطح آسان ترین کار است و سطح آخر سخت ترین می باشد. ما به شما پیشنهاد می کنیم که بیشتر از 3 سطح برای پاداش های خود ایجاد کنید. هرچه سطوح بیشتری را در نظر بگیرید بهتر است اما بهتر است بیشتر از 8 سطح نباشد. به این ترتیب شما با راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس پاداش های متنوعی را در اختیار مشتریان خود قرار خواهید داد. هنگام ایجاد سطوح مختلف برای پاداش های خود از موارد زیر استفاده کنید.
وجود سطوح مختلف باعث می شود که مشتریان بیشتری به کسب و کارتان مجذوب شوند. با این که ممکن است در هر بازدید هزینه کمی کنند ، اما با این حال تعداد دفعات بیشتری از سایت شما بازدید می کنند. پاداش دقیقاً آن چیزی هستند که آن ها احتیاج دارند و به واسطه آن جذب کسب و کارتان می شوند. در واقع با وجود این سطح بندی ها مشتریان وفادار شما همیشه تلاش می کنند تا امتیازاتی را نسبت به این پاداش ها کسب کنند.
در قسمت پاداش ها شما می توانید از مشتریان فوق العاده خود تشکر کنید و با ارائه چیزی که دارای ارزش بالایی است و یا چیزی خلاقانه با آن ها یک رابطه مستحکم برقرار کنید.
در اینجا چند مثال برای درک بهتر از پاداش های سطح بندی شده آورده شده است:
- به ازای هر هزار تومان هزینه شده 1 امتیاز کسب کنید.
- 50 امتیاز = 1 نوشیدنی یا حاشیه رایگان
- 100 امتیاز = 1 پیش غذای رایگان
- 150 امتیاز = 1 ورودی رایگان
- 500 امتیاز = 50 هزار تومان کارت هدیه
- 100 امتیاز = 50 هزار تومان تخفیف برای خرید بعدی
- 200 امتیاز = 150 هزار تومان تخفیف برای خرید بعدی
- 500 امتیاز = 500 هزار تومان تخفیف برای خرید بعدی
جمع بندی
همانطور که می دانید پاداش دادن به مشتریانی که عضو باشگاه مشتریان شما هستند باعث می شود که کسب و کار شما برای همیشه در ذهنشان باقی بماند و از آن استقبال خواهند کرد. در این راستا موارد بسیار زیادی وجود دارد که باید آن ها را در راه اندازی باشگاه مشتریان در وردپرس در نظر بگیرید. سعی کنید هرگز پاداش های خود را برای مشتریان پیچیده نکنید زیرا کاربران زمان زیادی را برای کشف موضوعات مختلف اختصاص نمی دهند، بنابراین آن ها را سردرگم نکنید.
این موضوع هم به خاطر داشته باشید که شما باید همیشه حاشیه سود خود و آنچه به بودجه شما آسیب می زند را در نظر نگیرید. اگر می خواهید به مشتریان وفادار خود پاداش دهید بررسی کنید که آیا ودجه کافی در اختیار دارید یا خیر.
رشد تدریجی ارزش پاداش ها را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر اولین پاداش شما، بازدهی 8 درصدی برای مشتری داشته باشد ، پاداش بعدی باید بازدهی 10 درصدی باشد و اینگونه افزایش بیابد. همانگونه که مشتریان بیشتر هزینه می کنند ، امتیاز بیشتری نیز دریافت می کنند و هرچه بیشتر پس انداز کنند ، در ازای آن امتیاز بیشتری دریافت می کنند. پس فراموش نکنید که برای اجرایی کردن این ایده ها سری به افرونه yith woocommerce points and rewards بزنید.