بیشتر فروشندگان ذاتاً افراد رقابتی هستند ، بنابراین طبیعی است که آن ها از بازی های رقابتی دوستانه برای ایجاد انگیزه در تیم های فروش خود استفاده می کنند. در حقیقت ، همیشه از مسابقات و بازی های رقابتی به عنوان یک روش برای ایجاد انگیزه استفاده شده است. تفاوت دنیای امروزی در این است که فناوری این روند را حتی ساده تر می کند و اکنون به آن گیمیفیکیشن گفته می شود. در این مقاله به نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کار برای افزایش فروش می پردازیم.
گیمیفیکیشن (gamification) یا بازی سازی هم شبیه به هر فرآیند دیگر کسب و کار ، هنگامی که به طور موثر انجام شود بهترین عملکرد را دارد. در اینجا رازها و نکاتی وجود دارد که باید بدانید تا گیمیفیکیشن به ابزاری مفید برایتان تبدیل شود. در واقع ما در این مقاله 5 نکته کاردی در رابطه با گیمیفیکیشن را ارائه خواهیم داد تا بتوانید با استفاده از آن ها فروش خود را به طور چشمگیری افزایش دهید.
-
برای پاداش دادن و ایجاد انگیزه ابتدا سود خود را در نظر بگیرید و سپس پاداش دهید.
برای تجزیه و تحلیل اهداف کسب و کار خود وقت بگذارید و آن ها را به عنوان شاخص های اصلی عملکرد خود و یا (KPI) تبدیل کنید. سپس ، KPI ها را به اهداف مجزایی تقسیم کنید که برای دستیابی به تعالی در هر یک از آن ها موارد مورد نیاز را انجام دهید.
مراقب عواقب پاداش دادن بدون در نظر گرفتن منافع خود نیز باشید. پاداش دادن برای اقدامات اشتباه می تواند نتایج منفی گسترده ای داشته باشد. به عنوان مثال، پاداش دادن به خاطر افزایش تعداد سفارشات فروش منطقی به نظر می رسد.
برای استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کار به عنوان مثال زمانی که تخفیف دادن به مشتریان در صنعت و حوزه ی کاری شما بسیار معمول است ، اگر شما برای رسیدن به فروش بیشتر تخفیف های بسیار زیاد و بزرگی را (بالای 50 درصد) ارائه دهید ممکن است باعث فروش بیشتریتان شود اما از طرفی شما ضرر خواهید کرد. بهتر است در چنین شرایطی مطابق با معیارهای خاصی مانند تخفیف کمتر از 10 درصد، را ارائه دهید زیرا انجام این کار موثرتر خواهد بود.
برای راه اندازی یک سیستم پاداش و امتیاز مقاله ما در این زمینه را بخوانید.
-
به مشتریان بالقوه خود پیش از خرید محصول پاداش دهید و آن ها را با انگیزه نگه دارید.
اگر چرخه فروش محصولات و خرید آن ها مدتی طول کشید ، منتظر نمانید تا تمامی معاملات و خرید ها انجام شود و پاداش خود را ارائه دهید. با شناسایی مراحل منتهی به آن معامله، با استفاده از گیمیفیکیشن در کسب و کار انگیزه افراد را قوی نگه دارید و برای پیشرفت آن ها پاداش دهید تا خرید کنند. حتی ممکن است تیم فروش شما قبل از تبدیل یک مشتری به مشتری واقعی، تماس های زیادی با افراد دیگر برقرار کند و راه هایی برای پاداش دادن به آن ها از طریق طراحی ایمیل مارکتینگ یا جلساتی که منجر به تبدیل و خرید می شود، پیدا کنید.
-
عملکرد و پیشرفت افراد را به نمایش بگذارید تا باعث ایجاد انگیزه شود.
اینجا است که فناوری بسیارکاربردی خواهد بود. شما می توانید با پخش و نشان دادن پیشرفت افراد و عملکرد آن ها در مانیتورهای بزرگ در کل دفتر خود ، انگیزه های بیشتری نیز با بازی سازی به وجود بیاورید. نرم افزار انگیزشی مانند Hoopla به شما این امکان را می دهد که تابلوی امتیازاتی را که عملکرد افراد را تشخیص می دهند ، نمایش دهید. دیگر نیازی به انتظار برای گزارش های پایان ماه نیست ، زیرا شما می توانید به دلیل رسیدن به هدف به افراد پر تلاش پاداش دهید. همچنین می توانید برای این منظور از افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس استفاده کنید.
-
از انواع مختلف پاداش استفاده کنید.
از پاداش های پولی همیشه استقبال می شود ، اما روش های زیادی برای ارائه پاداش ها و ایجاد انگیزه در افراد وجود دارد که هزینه ی آنچنانی ندارد. به عنوان مثال با استفاده از نرم افزار هایی می توانید زنگ فروش دیجیتال را برای انجام شدن معامله به صدا درآورید و یا پیام های جشن را برای رسیدن به اهداف موقت نمایش دهید. علاوه بر این ، با ادغام CRM شما با خلاقیت و استفاده از ابزار های مختلف، کارمندان می توانند پاداش های خود را شخصی سازی کنند.
افراد می توانند با استفاده از یک تصویر (شاید یک عکس سلفی یا یک مشتری) و یا یادداشتی از دیگران از شرکتی که در برنده شدن او نقش داشتند تشکر کند. انجام دادن این موارد و راه اندازی یک باشگاه مشتریان انگیزه افراد برای پیوستن به شما را افزایش می دهد و به دیگران این امکان را می دهد که اخبار مربوطه را به اشتراک بگذارند که یک نمونه خوب از گیمیفیکیشن در کسب و کار است.
-
کارمندان خود را درگیر کنید.
در آخر برای گیمیفیکیشن در کسب و کار برای افزایش فروش بهتر است از ایجاد مسابقات بی پایان که تیم فروش شما و سایر افراد را خسته ، فرسوده و بی انگیزه می کند ، خودداری کنید. با کارمندان خود ارتباطات آزاد داشته باشید تا دریابید انگیزه آن ها چیست و چه موقع احساس رضایت می کنند که واقعاً کاری را انجام داده اند که کاربردی است.
سیستم های پاداش دادن خود را به طور مداوم ارزیابی و به روزرسانی کنید تا اطمینان حاصل کنید که مسابقات دوستانه ای در سازمان شما برگذار می شوند، علاوه بر مشتریان کارمندان شما را هم را درگیر می کنند. علاوه بر این، نتایج گیمیفیکیشن در کسب و کار را در روند عادی خود مانند جلسات فروش ماهانه و یا سالانه، در نظر بگیرید.
جمع بندی
به طور کلی، توجه خود را روی این نکته متمرکز کنید که Gamification در واقع یک بازی نیست و هدف آن یعنی افزایش فروش با بازی متفاوت می باشد. هنگامی که شما یک برنامه گیمیفیکیشن در کسب و کار موثر ایجاد می کنید و آن را در فعالیت های عادی تجاری شرکت خود گنجانده اید، با افزایش فروش ، به تیم فروش خود کمک خواهید کرد تا اهداف خود را برآورده کرده و از آن ها فراتر بروند.