بهترین و مقرون به صرفه ترین روش برای کاهش هزینه ها و افزایش فروش تمرکز بر مشتریان خود با استفاده از یک برنامه وفاداری مشتری و راه اندازی باشگاه مشتریان است. در واقع این برنامه رفتارهای خاص مشتری را بررسی و شناسایی می کند و به مشتریان وفاداری که محصولات یک برند خاص را خریداری می کنند ، مزایای ویژه ای ارائه می دهد. از امکانات باشگاه مشتریان این است که هرچه مشتری بیشتر محصولات شما را خریداری کند، مزایای بیشتری نیز دریافت می کند و با گذشت زمان ، این موضوع باعث ایجاد یک حس وفاداری به برند شما خواهد شد.
برای ایجاد این برنامه چندین روش خلاقانه وجود دارد و ما در این مقاله پنج نکته در مورد امکانات باشگاه مشتریان معرفی خواهیم کرد تا بتوانید با استفاده از آن انگیزه هایی برای خرید محصولات خود به وجود بیاورید.
-
ایجاد حس تعلق با استفاده از یک کمپین انحصاری
در این روزها جوایز نقدی به تنهایی کافی نمی باشند و مشتریان شما اغلب خواهان دریافت هدیه ، برخورد ویژه و یا حتی یک تجربه عالی هستند و اگر آن ها را دریافت کنند محصولات شما را خریداری خواهند کرد.
آنچه واقعاً می تواند باعث ترغیب مشتری شود احساسات است . وقتی از آن ها دعوت می کنید تا به باشگاه مشتریان شما بپیوندند در واقع شما به طور غیر مستقیم می خواهید قلب آن ها را تسخیر کنید نه کیف پول آن ها!
به عنوان مثال باشگاه اسنیکرز را در نظر بگیرید. اعضای این باشگاه تنها با صرف 2000 امتیاز می توانند وارد آن شوند و از مزایایی بسیاری برخوردار خواهند بود که برای اعضای دیگر با نسخه محدود قابل استفاده نیست. به عنوان مثال این باشگاه به اعضای VIP خود این امکان را می دهد تا از جدیدترین محصولات عرضه شده و محصولات با کیفیتی که در تعداد محدود وجود دارد بهره مند شوند.
شما می توانید همین کار را در باشگاه مشتریان خود انجام دهید. تعدادی از محصولات خاص و پر طرفدار را شناسایی بکنید و آن ها را در یک دسته بندی ویژه برای اعضای باشگاه ویزه ی خود در نظر بگیرید. مردم برای دسترسی به این گروهVIP تلاش زیادی خواهند کرد.
همچنین از جمله مواردی که می توان به عنوان پاداش در نظر گرفت این است که مشتریان پس از ایجاد تعداد زیادی سفارش ، حمل رایگان دریافت می کنند و یا حتی می توانند امکانت و مزایای VIP و ویژه ای را دریافت کنند و واجد شرایط عضویت رایگان در انجمن های مربوطه هستند.
می توانید در بلاگ وردپرس داغ بیشتر درباره نحوه امتیازدهی باشگاه مشتریان بخوانید.
-
شرط داشتن امکانات ویژه را دشوار کنید اما در عین حال سعی کنید برای همه قابل دستیابی باشد.
یکی از رایج ترین نقص ها در امکانات باشگاه مشتریان این است که دستیابی به پاداش های مطلوب دشوار است. به همین دلیل آن ها نمی تواند علاقه مردم را حفظ کند و شما را از اهداف تجاری خودتان دور می کنند.
هیچ فرمول تعیین شده ای و دقیقی برای میزان این پاداش ها وجود ندارد بنابراین ما قصد داریم یک فروشگاهی که بسیار خوب عمل کرده است را بررسی کنیم. در Marine Deals ، فروشگاه آنلاین ماهیگیری و شکار ، مشتریان VIP Club به مدت 12 ماه می توانند از 3 پاداش استفاده کنند:
آن ها با خرید محصولات و نوشتن نظرات 30،000 امتیاز کسب می کنند و سپس می توانند به باشگاه ویژه ی مشتریان بپیوندند و از حمل و نقل رایگان لذت ببرند. همچنین در صورت جمع آوری 7500 امتیاز ، می توانند کوپن رایگان کسب کنند و اگر آن ها امتیاز کافی برای رسیدن به هیچ کدام از این موارد را نداشته باشند و پول خود را با کوپن مبادله نکنند ، امتیاز آن ها منقضی می شود.
این نوع پاداش هایی که تاریخ انقضا دارند یکی از امکانات باشگاه مشتریان بسیار مناسب می باشند زیرا احساس فوریت ایجاد می کنند و اعضای این باشگاه ترغیب می شوند که حجم هزینه های خود را افزایش دهند و در فواصل معین از فروشگاه شما بازدید کنند. همچنین احساس فوریت مردم را به خرید بعدی تشویق می کند!
برای عملی کردن این نوع از امکانات باشگاه مشتریان در سایت وردپرسی خود به یک افزونه امتیاز و پاداش نیاز خواهید داشت.
یک روش دیگری که وجود دارد این است که به مشتریان خود اجازه دهید امتیازات را جمع کنند و قبل از تاریخ انقضا به پاداش دسترسی پیدا کنند.
برخی از فروشگاه ها در امکانات باشگاه مشتریان خود اهداف متعددی را برای مشتریان تعیین می کنند و همچنین برای دستیابی به آنها محدودیت زمانی در نظر می گیرند. در واقع اگر مشتری شرکت نکند ، ممکن است امتیازات خود را از دست بدهد.
همچنین از این طریق شما می توانید مزایای ویژه ای را برای مشتریانی که مدت طولانی با شما همراه بوده اند و یا سرمایه گذاری های زیادی در برند شما انجام داده اند فراهم کنید.
-
اطمینان حاصل کنید که قوانین شما کاملاً شفاف و واضح است.
اگر کسی نحوه دریافت مزایا و امکانات ویزه را درک نکند ، امکانات باشگاه مشتریان شما عملکرد خوبی نخواهد داشت. برای ایجاد دستورالعمل های واضح بهتر است به این سوالات پاسخ دهید.
- اعضای VIP چگونه می توانند امتیاز کسب کنند؟
- به چه رتبه های وفاداری می توانند دست پیدا کنند؟
- چه نوع پاداشی برای آن ها در دسترس است؟
- از چه روش های دیگری می توانند امتیاز اضافی کسب کنند؟
- نرخ تبدیل پول به امتیاز چقدر است؟ (1 امتیاز برای هر 1 هزار تومان)
نحوه عملکرد سیستم و مزایای هر رتبه و همین طور اهمیت توضیح قوانین را هرگز نادیده نگیرید و سعی کنید همه چیز واضح و دقیق باشد. این مورد نقطه شروع مطلق برای جذب مشتری است.
-
پاداش های خود را تا حد امکان برای مشتریان خود شخصی و ویژه کنید.
در بهترین برنامه های باشگاه مشتریان یک نکته مشترک وجود دارد: آن ها می دانند که چگونه می توانند پیشنهادات شخصی را بر اساس داده های جمع آوری شده به مشتریان ارائه دهند (به عنوان مثال سابقه خرید ، اطلاعات شخصی و ….).
این پاداش های شخصی سازی شده می توانند شامل رویدادهای خصوصی و یا حتی پیشنهادات محصولات به صورت خصوصی و ویژه برای هر فرد باشند. برای باز کردن قفل این مزایا ، مشتریان باید با خرید محصولات امتیاز لازم را کسب کنند. چیزی که در مورد این پاداش ها بسیار مفید می باشد این است که همه ی آن ها مشتریان شما را تا حد زیادی درگیر می کنند.
به عنوان مثال هدیه تولد بسیار سخصی و ویژه می باشد. آن ها مردم را خوشحال می کنند و نشان می دهند که شما به آن ها اهمیت می دهید. در صورت ملاقات اعضا و به اشتراک گذاشتن تجربیات ، رویدادهای خصوصی می توانند احساس صمیمیت و وفاداری بیشتری را ایجاد کند.
ارائه دادن توصیه های شخصی و ویژه نشان می دهد که شما در مورد سلیقه مشتریان و مخاطبان خود اطلاعات کامل دارید و این موضوع تصمیم گیری را برای آن ها راحت تر و آسان تر می کند. در واقع یک برنامه وفاداری موثر می تواند یک مخاطبان شما را فعال کند و باعث می شود که آن ها مدت بیشتری در فروشگاه آنلاین شما بمانند.
-
موارد سرگرم کننده را نیز در نظر داشته باشید و برنامه ی خود را غیر قابل پیش بینی و هیجان انگیز کنید.
یک برنامه قابل پیش بینی باعث می شود مشتری به سرعت علاقه خود را به امکانات باشگاه مشتریان شما از دست بدهد. برای ایجاد هیجان بیشتر شما باید مواردی مانند قرعه کشی، مسابقه ها، چالش ها و هدایای غافلگیر کننده و در حالت کلی موارد خاصی را به امکانات باشگاه مشتریان خود اضافه کنید و سعی کنید که قابل پیش بینی نباشد.
برخی از فروشگاه ها در واقع دو نوع برنامه برای ارائه ی جوایز خود دارند: یکی از این برنامه ها شامل تخفیف برای کسانی است که مایل هستند محصولات شما را خریداری کنند ، در حالی که برنامه دیگر به شما امکان می دهد امتیاز کسب کنید و به رویدادهای ویژه دعوت شوید ، محصولات آینده و جدید را زودتر از افراد دیگر دریافت کنید. از مزایای اجرای چنین برنامه ای می توان به موارد زیر اشاره کرد:
- درگیر کردن مشتریان خود در چرخه خرید آن ها
- جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود
- یافتن مشتریانی که ممکن است به طرفداران شما تبدیل شوند.
جمع بندی
انجام دادن تمامی موارد گفته شده ممکن است کمی سخت به نظر برسد اما در حالت کلی امکان پذیر است و به مرور زمان شما تجربه کسب خواهید کرد و بدون شک قادر خواهید بود که امکانات باشگاه مشتریان بهتری ایجاد کنید. شما تنها باید امتیاز و پاداش هایی را ارائه دهید که مشتریان از آن ها استقبال می کنند ، بنابراین آن ها فروشگاه را انتخاب می کنند و نسبت به برند شما وفادار خواهند بود.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد و پیشنهاد می کنیم مقاله ما در مورد وفاداری مشتریان را نیز حتما بخوانید.