تبدیل مشتری به مشتری وفادار برای یک برند کار ساده ای نیست. شما به یک استراتژی قابل پیش بینی و قابل تکرار برای ایجاد انگیزه در مشتریان، برای خرید مجدد نیاز دارید. و اینجاست که برنامه وفاداری مشتری ارائه می شود.
با ابتکار عمل صحیح می توانید خریدارانی اولین بار از شما خرید می کنند را به مشتریان وفادار تبدیل کنید و برند خود را توسعه دهید.
در این مقاله، ما هفت نمونه برنامه وفاداری مشتری از برندهای برتر را به شما نشان می دهیم که می توانید برای رونق بیشتر فروش، بهبود حفظ مشتری و ایجاد روابط مستحکم با مشتریان، آنها را اجرا کنید.
برنامه وفاداری مشتری چیست؟
یک برنامه وفاداری مشتری یا یک برنامه پاداش، یک استراتژی بازاریابی است که به مشتریان وفاداری که غالباً با یک نام تجاری درگیر هستند، پاداش می دهد.
با پاداش دادن به مشارکت مکرر، می توانید وفاداری مشتری را افزایش دهید و رشد مداوم کسب و کار خود را تضمین کنید. ایده پشت یک برنامه وفاداری موثر این است که هرچه مشتریان وفادارتر باشند، پاداش بیشتری دریافت می کنند.
انواع مختلفی از برنامه های پاداش وجود دارد و در این پست هفت موردی را که می توانید برای فروشگاه آنلاین خود در نظر بگیرید به اشتراک می گذاریم.
-
برنامه امتیازات (The North Face)
سیستم پاداش و امتیازات بر این اصل متمرکز است که هرچه بیشتر هزینه کنید، امتیاز بیشتری در ازای آن کسب می کنید.
هر وقت مشتری خریدی انجام می دهد، بسته به میزان هزینه ای که دارد، مقدار مشخصی امتیاز کسب می کند.
یک مثال از برنامه وفاداری مشتری که از برنامه امتیازات پیروی می کند، The North Face است:
North Face درک نحوه کارکرد برنامه پاداش را برای مشتریان آسان می کند.
مشتریان به ازای هر 1 دلار در اینترنت و فروشگاه های خرده فروشی 10 امتیاز و در ازای هر 1 دلار در فروشگاه های خود 5 امتیاز به دست می آورند. سپس، مشتریان می توانند این امتیازات را برای خریدهای آینده استفاده کنند.
برای افزایش تعامل بیشتر مشتری، North Face همچنین برنامه ای ایجاد کرده است که در آن کاربران می توانند حساب خود را مدیریت کنند، محصولات جدید بخرند، وضعیت امتیاز خود را بررسی کنند، از پاداش ها استفاده کنند و موارد دیگر.
با پاداش دادن به مشتریان با امتیازهای قابل بازخرید، شما میانگین ارزش سفارش مشتری خود را افزایش می دهید و آنها را تشویق می کنید که در برند تجاری شما سرمایه گذاری کنند. به این معنی که احتمال روی آوردن آنها به یک رقیب کمتر است.
شما می توانید برای پیاده سازی این سیستم به صورت آنلاین در سایت خود، از افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس استفاده کنید. سیستم امتیازات شما باید برای مشتریان درک و محاسبه شود. به این ترتیب، مشتریان می توانند ارزش فوری را ببینند و نیازی به محاسبه تعداد امتیازات هر خرید به آنها نیست.
-
برنامه پرداخت شده (Barnes & Noble)
برنامه های پولی شامل دعوت از مشتریان برای پرداخت هزینه ماهیانه یا سالانه برای پیوستن به باشگاه مشتریان یا اعضای VIP شماست. برای اینکه این نوع برنامه وفاداری موثر باشد، باید با راه اندازی باشگاه مشتریان، آن را برای مشتریان فعلی یا خریداران مکرر به بازار عرضه کنید. به هر حال، بعید است که مشتریان جدید به یک برنامه پاداش بپیوندند، مگر اینکه شما یک برند بزرگ و قابل تشخیص باشید.
از همه مهم تر، یک برنامه پولی باید شامل مزایای اختصاصی اعضا باشد. در غیر این صورت ارزش خود را از دست خواهد داد.
به عنوان مثال Barnes & Noble را در نظر بگیرید:
هزینه برنامه VIP آنها 25 دلار در سال است و این برنامه از تخفیف، ارسال رایگان و سایر مزایا برخوردار است.
اما چگونه مردم را مجبور می کند 25 دلار برای عضویت در یک برنامه وفاداری بپردازند؟
با نشان دادن ارزش برنامه خود در مقایسه با هزینه این کار را انجام می دهند.
هنگام ارائه یک برنامه پولی، به مشتریان نشان دهید ارزش این برنامه بیش از هزینه است. همچنین به استفاده از اثبات اجتماعی اعضای موجود برای تأکید بر این ارزش کمک می کند.
-
برنامه خیریه (The Body Shop)
همه برنامه های وفاداری شامل تخفیف نیستند.
شما می توانید ارزش های تجاری خود را در یک برنامه بگنجانید تا رابطه قوی تری با مشتریان خود ایجاد کنید. در حقیقت، اگر یک برنامه وفاداری را پیرامون ارزش های متقابل تنظیم کنید، مشتریان احتمالا جذب آن خواهند شد.
بادی شاپ با قرار دادن بخشی از برنامه رفاه حیوانات، این رویکرد را اجرا کرده است.
این نوع برنامه ها فرصتی منحصر به فرد برای ارتباط با مشتریان در سطح عمیق تری ایجاد می کند که باعث تقویت روابط شما با آن ها می شود.
هنگام ارائه مزایای عضویت انحصاری، در نظر بگیرید که ارزش شرکت شما یکی یا بیشتر از مزایا باشد. اگر آن ها برای شما مهم هستند، به احتمال زیاد در مخاطبان شما نیز طنین انداز خواهند شد.
-
برنامه وفاداری tier
سیستم tier بر میزان وفاداری متمرکز است. به روشی دیگر، هرچه مشتریان شما نسبت به برند شما وفادارتر باشند و هرچه بیشتر از شما خرید کنند، پاداش دریافتی آنها بیشتر خواهد بود.
ارائه tier در یک برنامه وفاداری راهی عالی برای جلب مشتری و حفظ برند شما است. به علاوه، در مواردی که اعضا به سطوح بالاتر می رسند ، بیشتر “خرید” می کنند.
در اینجا مثال e.l.f آورده شده است:
هرچه یک عضو امتیاز بیشتری کسب کند، پاداش بیشتری دریافت می کند.
اگر می خواهید به اعضا انگیزه دهید تا به سطوح بالاتری از یک برنامه وفاداری برسند، برای هر ردیف درصدی را در نظر بگیرید که نشان می دهد چه تعداد اعضا به هر سطح رسیده اند.
این باعث می شود تا اعضا به سطح بالاتری دست یابند تا در میان اعضای متعلق به آن ردیف موقعیت اجتماعی پیدا کنند.
برنامه ای ایجاد کنید که به اعضای شما اجازه دهد بر اساس وفاداری مشتری صعود کنند. برنامه tier خود را بر اساس تعداد دفعات خرید افراد یا سایر معیارهای مهم تعامل قرار دهید.
- برنامه پیشرفت (Nike)
پیشرفت یک انگیزه عالی است.
هرچه افراد باور بیشتری برای رسیدن به هدف داشته باشند، نسبت به تلاش خود برای دستیابی به آن هدف بیشتر متعهد هستند.
این به عنوان یک محرک روانشناختی موثر است که می توانید در برنامه وفاداری خود برای تشویق به تکرار تعامل استفاده کنید.
یک مثال عالی از این مورد نایک است که یک سبک زندگی فعال را ترویج می کند:
نایک چندین برنامه آموزشی مختلف برای کمک به اعضا در رسیدن به اهداف آموزشی خود دارد.
برنامه های Nike Run Club و Nike Training Club هر بار که کاربران به یک نقطه عطف جدید مانند اتمام k5 اول خود برسند، با نشان و جوایز دیگری پاداش می دهند.
این یک نمونه عالی از چگونگی استفاده از پیشرفت برای تشویق به تعامل است.
نایک همچنین می داند که هرچه مشتریانشان در آموزش خود موفقیت بیشتری کسب کنند، مشتریان وفادارتر خواهند بود.
چرا؟
زیرا مردم همیشه موفقیت خود را به شخص یا مارکی مرتبط می دانند که تفاوت ایجاد کرده است.
به عنوان مثال، اگر می خواهید به زبان جدید صحبت کنید و از نرم افزاری مانند Duolingo برای این کار استفاده می کنید، هر موفقیتی که دارید به پلتفرم نسبت می دهید.
به همین ترتیب، نایک به مشتریان کمک می کند تا نتایج آموزشی بهتری کسب کنند و مشتریان آنها این نتایج را به مارک تجاری نسبت می دهند.
از طریق برنامه وفاداری خود به کاربران کمک کنید تا به اهداف خود نزدیک شوند. مهم است که محصول خود را به عنوان “ماده اصلی” در رسیدن به این اهداف قرار دهید. وقتی محصول شما به اعضای شما در اهداف یا چالش هایشان کمک می کند، آنها خرید بیشتری از شما خواهند داشت.
-
برنامه جامعه (Sephora)
وقتی در مورد برنامه های وفاداری مشتری صحبت می کنیم، نمی توانیم Sephora را کنار بگذاریم.
Sephora یک برنامه وفاداری جامع (Beauty Insider) دارد که مزایای مختلفی را ارائه می دهد:
برنامه وفاداری Sephora علاوه بر استفاده از هر دو سیستم امتیاز و یک برنامه طبقه بندی شده، به اعضای دیگر امکان دسترسی انحصاری به جامعه افراد همفکر را نیز می دهد.
در این انجمن، اعضا می توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، الهام بگیرند، برای رویدادهای اختصاصی ثبت نام کنند و موارد دیگر.
Sephora از باشگاه وفاداری خود برای ایجاد یک جامعه تجاری استفاده کرده است که در آن کاربران می توانند با یکدیگر و Sephora ارتباط برقرار کنند.
با ایجاد بستری مانند این، Sephora به بسیاری از بینش های مصرف کننده دسترسی دارد که آنها می توانند برای توسعه محصول و همچنین سایر جنبه های بهینه سازی از آن استفاده کنند.
سکویی را ایجاد کنید که اعضای آن بتوانند برای به اشتراک گذاشتن ایده ها، الهام گرفتن و بازخورد و موارد دیگر با دیگران ارتباط برقرار کنند. این نوع برنامه برای هر برندی مفید خواهد بود به شرطی که مکالمات مرتبط با مارک و محصولاتتان را تشویق کنید.
-
برنامه اشتراک (Bean Box)
نوع جدیدی از برنامه وفاداری با عنوان برنامه اشتراک وجود دارد.
این برنامه وفاداری اینگونه نیست که در آن جوایز و مزایا ارائه شود. در عوض، شما محصولات خود را با اشتراک ارائه می دهید.
برای مثال Bean Box را در نظر بگیرید:
برای افزایش وفاداری مشتری، Bean Box انواع مختلف دانه های قهوه را به عنوان اشتراک ارائه می دهد و مشتریان نگران کمبود قهوه نخواهند بود.
با فروش قهوه به عنوان اشتراك، Bean Box ارزش مادام العمر مشتریان خود را افزایش می دهد. آنها از انگیزه “تخفیف 20٪” برای جلب مشتریان در انتخاب برنامه 6 ماهه نسبت به برنامه یک ماهه استفاده می کنند.
از این گذشته، دعوت از مشتریان به تعهد 6 ماهه ارزش بیشتری دارد تا اینکه مشتریان فقط یکبار خرید کنند.
اگر محصول شما مناسب است، آن را در اشتراک ارائه دهید. مصرف کنندگان به دنبال راحتی هستند و هرچه سریع تر و راحت تر بتوانند نیازهای خود را به دست بیاورند، بهتر است. شما می توانید با ارائه تخفیف در اشتراک های خود، نسبت به یك بار خرید به مشتریان انگیزه بیشتری دهید.
نتیجه
ارائه برنامه های وفاداری مشتری راهی عالی برای جذب مشتری های وفادارتر و در ذهن داشتن نام تجاری خود است.
کلید کارکرد آن درک مشتریان و بهبود چگونگی ارائه ارزش برای آنها است.
از چه نوع برنامه وفاداری استفاده می کنید؟ آیا نمونه های شگفت انگیز دیگری از برنامه های وفاداری دیده اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.