در چشم انداز مدرن بازاریابی، روش های امتحان شده و واقعی وجود دارد ، استراتژی های چشم نواز ، تلاش های غلط و فرآیند های ساخته شده بر اساس کلمات زبانی. حقیقت این است که ، بازاریابی همیشه به همراه جهانی که در آن زندگی می کنید در حال تکامل است. یکی از روش های بازاریابی گیمیفیکیشن یا بازی سازی است و در این مقاله به مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی می پردازیم.
با تغییر در حوزه های فناوری ، فرهنگ ، تجارت و غیره ، همه در نحوه دریافت بازاریابی تأثیر داشته اند، بازاریاب ها باید بتوانند تا قلمرو جدیدی را برای افزایش بازده سرمایه گذاری خود وارد کنند.
برای کسانی که هنوز در گیر آن هستند یا کاملاً در تاریکی از مزایای افزایش کمپین بعدی شما با Gamification هستند ، در زیر لیستی از برخی از ویژگی های قویتری که گیمیفیکیشم می تواند ارائه دهد وجود دارد. پس این شما و این مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی:
سرگرم کننده
بیایید این لیست را با موارد واضح توضیح دهیم. بازی ها ، سادگی و لذت را برای کاربران به ارمغان می آورند. خواه زمان بگذرد و خواه زمان برایشان مهم نباشد ، بازی ها نوعی سرگرمی است که با اصل بشریت درگیر هستند. ما به عنوان موجودات اجتماعی عمیقاً به سمت ماجراجویی ، موفقیت و پیروزی سوق داده می شویم. از طریق دسترسی به یک بازی می توان به همه آن ها رسید. به طور خلاصه ، بازی ها امکان تفریح را به مردم میدهند .
افزایش تعامل
یکی از قوی ترین مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی ، توانایی آن در داشتن تعامل قابل اندازه گیری است. بستر نرم افزاری Gamify این امکان را برای پسران فراهم می کند تا داده های مربوط به تعداد بازیکنان منحصر به فردی را که درگیر کمپین هستند ، چه کسی اطلاعات خود را تحویل می دهد ، چه کسی در افراد اجتماعی به اشتراک می گذارد و چه کسانی پاداش های کسب شده خود را باز خرید می کند، بدست آورد.
بر خلاف بازاریابی سنتی، بازی های گیمیفیکیشن در کسب و کار نمی توانند به طور غیر منتظره در فید های کاربر ظاهر شوند تا توجه کاربران را جلب کنند. در عوض به کاربران هم یک گزینه و هم انگیزه برای انجام بازی داده می شود که به این معنی است که هر تعامل از آن نقطه به بعد از طرف کاربر به صورت فعال انجام می شود – آن ها کنترل می کنند و تعامل با شرکت را انتخاب می کنند.
با درگیر شدن کاربران با بازی ها و تعامل ناخواسته آن ها با مشاغل ، این فرصت برای کسب و کارها وجود دارد که در تمام مدت زمانی که کاربر در گیم پلی شرکت می کند ، پیام ها و برند های خود را به روش های مختلف نمایش دهند. بازی ها سطحی از تعامل را فراخوانی می کنند که مانند موارد مختلف ویدیویی نمی توان به آن دسترسی پیدا کرد . در حقیقت ، مطالعات نشان داده است که اگر چه تلویزیون های عادی هم چنان بینندگان زیادی دارند ، اما متأسفانه سهامداران بازار تلویزیون 72 میلیارد دلار برای تبلیغات هزینه کرده اند ولی مردم معمولاً هنگام پخش تبلیغات به تلفن های خود نگاه می کنند.
در عصری که مردم برای سرگرمی در لحظات تبلیغ به صفحه نمایش نگاه می کنند ، اکثر کاربران بازی هایی را که بازی می کنند و اصلاً در مورد بازاریابی نمی دانند. بازی ها می توانند با تحریک سریع فعالیت تحریک کننده ضمن ایجاد آگاهی از محصول و انتقال اطلاعات جدید به مشاغل ، به آن ها سرعت دهند.
مقرون به صرفه
اکثر بازاریاب ها تأیید می کنند که بودجه مورد نیاز برای بازاریابی سنتی بسته به مارک های تجاری می تواند نجومی باشد. منابع مورد نیاز هم از بخش های داخلی و هم از استخدام های مستقل به منظور دستیابی به نتایج مورد انتظار می تواند به یک فرآیند طاقت فرسا و پرهزینه تبدیل شود. در حالی که پلتفرم نرم افزاری برنده جایزه Gamify دارای سیستم های داخلی است که به شما امکان می دهد تا از طریق ترافیک مصرف کننده و اطلاعات خود ردیابی کنند.
یکی از رایج ترین دلایل آغاز Gamification ، تصور غلط بازاریابان مبنی بر اینکه ایجاد یک بازی قابل فروش ، فرآیندی پر هزینه و زمان بر است نیز هست. این ممکن است زمانی واقعیت داشته باشد که فناوری تلفن های هوشمند برای اولین بار رایج شد ، اما اکنون این نمی تواند دور از حقیقت باشد.
گیمیفیکیشن به ایجاد یک فروشگاه واحد برای تمام عناصر مورد نیاز یک کمپین بازاریابی موفق کمک می کند و باعث می شود بازاریابان از درد سر، وقت و هزینه ای صرف نظر کنند که در غیر این صورت به یک کمپین بازاریابی می رسد.
پوشش چند پلتفرم
این روزها بیشتر افراد صاحب چندین دستگاه هستند که همه به اینترنت ، رسانه های اجتماعی و برنامه ها دسترسی دارند. هر جا این عناصر یافت شوند ، بازی ها قابل پیاده سازی هستند. اعم از تلفن همراه ، تبلت ، لپ تاپ یا رایانه رومیزی ، بازی ها می توانند قالب بندی و متناسب با هر سیستم عامل تبدیل شوند و دسترسی به یک کمپین Gamification را نامحدود کنند و این یکی از مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی است.
مجموعه داده های همراستا GDPR
ساختار بازاریابی این روزها در مورد کسب سر نخ های بیشتر و به روز رسانی اطلاعات پایگاه داده است. خبر خوب با توجه به ساختار جدید GDPR ، این است که بازی ها می توانند به شما کمک کنند اطلاعات مورد نظر خود را به روشی دوستانه GDPR جمع آوری کنید
هر گونه وارد کردن اطلاعات پس از بازی توسط کاربر در مورد تابلو های امتیازات و باز خرید پاداش ، در رهنمود های ساختار جدید GDPR به خوبی انجام می شود.
مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی توانایی جمع آوری اطلاعات مربوط به کاربر را به شما می دهد. این که تا چه حد حوزه اطلاعات جمع آوری می شود ، کاملاً به شرکت و اهداف آن ها بستگی دارد.
هنگامی که بازی تمام تجزیه و تحلیل های پخش کننده را جمع می کند ، شرکت می تواند از این اطلاعات برای سایر استراتژی های بازاریابی و اهداف تجاری استفاده کند.
دسترسی به بازار گسترده
بازی ها چند نسلی هستند و برای پیر و جوان به یک اندازه جذاب هستند. اگر مشاغلی به دنبال راهی برای جلب نظر مصرف کنندگان در هر سنی است ، در حال حاضر بازی ها در دسترس ترین جریان برای دستیابی به چنین شبکه گسترده ای از جمعیت هستند. طبق گفته های فوربس ، سال 2017 42٪ از درآمد جهانی بازی های موبایل را به خود اختصاص داده است – این درآمد بیش از 50 میلیارد دلار است.
برای اینکه شما درکی از دلیل سود آور بودن بازی های موبایل و مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی داشته باشید ، 80٪ از کاربران تلفن های هوشمند بازی هایی را با تلفن خود انجام می دهند که تقریباً 50٪ آن ها روزانه بازی می کنند و تقریباً هر روز 1-2 ساعت بازی را انجام می دهند. اطلاعات دموگرافیکی بازی باز های موبایل زن و مرد تقریباً به طور مساوی در 48٪ از خانم ها به 52٪ از بازیکنان مرد تقسیم شده است ، به طور متوسط 36 ساله است.
این اعداد نشان می دهد که بازار گسترده و متنوع است و وقتی با این ارقام با ادغام دستگاه های هوشمند در زندگی روزمره ازدواج می کنید ، کاملاً مشهود می شود که کدام یک از بازارهای هدف یک کسب و کار را هدف قرار داده است ، کاملاً در دسترس Gamification است.
انجمن مثبت
روان شناسی بازاریابی Gamified نسبتاً ساده است. وقتی مشتری ها یک بازی انجام می دهند و برای موفقیت های خود پاداش می گیرند احساس مثبتی ایجاد می کند که می تواند مستقیماً با مارک مورد نظر مرتبط باشد.
ویژگی های “سرگرم کننده” و “جذاب” در ارتباط با بازی ها می تواند به ایجاد یک دیدگاه مثبت نسبت به مارک مرتبط با بازی کمک کند. دادن دسترسی به کاربران برای احساس موفقیت و کسب پاداش ، بنابراین ، بازتاب خوبی در مورد هر یک از طرفین مرتبط دارد.
حتی مصرف کنندگان هنگام بازی احساس کنترل می کنند و به خوبی برای مارک ها سود مند است. داشتن گزینه ای برای شرکت در فعالیتی برخلاف ویدئو ، که باعث می شود مصرف کنندگان بر خلاف میل آن ها تا حدی نگه داشته شوند ، می تواند تا حد زیادی در ارتباط مثبت کاربران با یک نام تجاری باشد.
آگاهی از برند
اکثر کاربران هیچ بازی مرتبطی با بازاریابی مارک تجاری ندارند و این امکان را برای بیشتر کاربران فراهم می کند که ناخود آگاه پذیرای برند های دارای استراتژیک باشند. نمونه کاملی از این مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی را می توان در مطالعه موردی Wheat Thins یافت ، که در آن کاربران قبل از اینکه صفحه ای از محصولات Wheat Thins نشان داده شود ، 9 ثانیه گیم پلی دارند و تراشه های در حال سقوط را جمع می کنند. این اتفاق هر بار که آن ها بازی می کنند اتفاق می افتد. در حالت ایده آل ، بازیکنان سعی می کنند نمره بالای خود را کسب کنند ، در حالی که Wheat Thins قصد دارد آن ها را با محصولات شرکت آشنا کند.
این روند بازاریابی می تواند بر رفتار خریدار تأثیر بگذارد. دفعه بعدی که مصرف کننده خود را در خرید یک محصول مرتبط با نام تجاری در کار بازاریابی یافت ، به دلیل فراخوان نام تجاری ، احتمال خرید برند تجاری شما بیشتر است.
آموزشی
دقیقاً مانند آگاهی از نام تجاری ، بازی ها کاربران را از انزجار از بازاریابی خلع سلاح می کنند تا محصولات و خدمات جدید یک شرکت را به آن ها اطلاع دهند. بازی تکراری در یک کمپین با تصاویر مارک دار به کاربران اجازه می دهد تا ناخود آگاه درک آن چه مارک مرتبط در تلاش است آن ها را از آن ها مطلع کند ، خواه یک محصول یا خدمات جدید باشد.
اجتناب از AdBlocker
استفاده روز افزون از نرم افزار AdBlocker ، میلیاردها دلار درآمد از دست رفته را برای تبلیغات شرکت های تبلیغاتی در همه دستگاه ها ایجاد کرده است. مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی به هیچ وجه قربانی این آمار نمی شود زیرا یک بازی HTML در قالب تبلیغات قابل تشخیص تبلیغات سنتی قرار نمی گیرد.
این به این معنی است که بازی ها حتی در وهله اول حتی از وجود تبلیغات تبلیغاتی ویدیویی شانس بیشتری دارند.
مبتنی بر جامع
یکی دیگر از مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی این که می توان آن را به راحتی در کانال های مختلف رسانه های اجتماعی با پیوند های ساده و دکمه های بازی تعبیه شده به اشتراک گذاشت. کانال های رسانه های اجتماعی بهترین محیط برای ایجاد یک هیاهوی رقابتی و اجتماعی در اطراف کمپین و نام تجاری شما هستند زیرا این کانال ها توانایی تعامل مستقیم با مخاطبان شما را دارند ، به شما امکان می دهند به هر گونه سوال و پست در مورد مارک تجاری پاسخ دهید ، چالش ها و جوایز بازی را ارتقا دهید. ، همراه با اجازه دادن به مصرف کنندگان برای تجلیل از شرکت کنندگان موفق در تابلو های امتیازات ، و در آخر ، به شما امکان می دهد تا در پایان مبارزات انتخاباتی برنده شوید.
همه این عوامل به ایجاد جامعه ای از رقابت و بازی مربوط می شود ، جایی که بازیکنان دوستان خود را برچسب گذاری می کنند و در نهایت بازدید بیشتری را به بازی و صفحات مارک شما وارد می کنند.
مصرف کنندگان امروز می خواهند با مارک هایی که می شناسند و به آن ها اعتماد دارند تجارت کنند. هنگامی که یک مشتری بتواند از طریق یک بازی با یک شرکت و سایر کاربران ارتباط برقرار کند ، این امر در اکثر مصرف کنندگان در محرک اجتماعی ثبت نام می کند و به نوبه خود ، یک دیدگاه مثبت جامعه نسبت به نام تجاری ایجاد می کند.
عناصر طراحی متمرکز بر انسان در کمپین های Gamification ، مانند ارائه گزینه برای اشتراک در شبکه های اجتماعی ، فضایی را برای بهترین شکل تبلیغات ایجاد می کند. مشتری خوشبختی که تجربه خود را با دیگران به اشتراک می گذارد.
اگر بازی شما جالب ، سرگرم کننده و جذاب است ، بسیار انتظار می رود که به تولید تکرار مشتری و اشتراک اجتماعی ارگانیک کمک کند.
باز پخش ارزش و افزایش قصد خریدار
گیمیفیکیشن ارزش پخش دارد، خواه این کاربرانی باشند که می خواهند امتیازات بالای خود و یا دیگران را شکست دهند و یا این که می خواهند جوایز بزرگ تر و بهتری کسب کنند. علاوه بر این، Gamification می تواند قصد خریدار را نسبت به تبلیغات ویدیویی استاندارد 169٪ افزایش دهد. شناخته شده است که بازی ها باعث تحریک مصرف کنندگان می شود و آن ها را وادار می کند تا از طریق جایزه بازی خود بازگردند.
کاربران بر خلاف پیشنهاد ارائه شده در انتهای ویدیو، مایل به کسب جایزه هستند. با یک مطالعه مستقل ثابت شده است که مصرف کنندگان 7 برابر بیشتر از پاداش بازی خود به دلیل ارائه پاداش عمومی در پایان یک ویدیو ، ارزش و استفاده می کنند.
امیدواریم شما با مطالعه این مقاله با مزایای گیمیفیکیشن در بازاریابی شما آشنا شده باشید و از این تکنیک برای بازاریابی های خود استفاده کنید.