مشاغل برای گسترش پیام شرکت خود و تبلیغ برند خود به استراتژی های خلاقانه بازاریابی نیاز دارند. Gamification به یک استراتژی محبوب برای دسترسی آنلاین، از طریق دستگاه های تلفن همراه مصرف کنندگان تبدیل شده است. تکنیک های بازی سازی مانند رقابت، لیست های رتبه بندی، سیستم های امتیازدهی و مشوق ها، برای جلب مشتری با هدف اصلی ایجاد وفاداری به برند، ایجاد ارتباطات و ایجاد دلیل برای ادامه بازگشت به نام تجاری و خرید محصولات و خدمات به مشتریان، استفاده می شود. در این مقاله نمونه های گیمیفیکیشن موفق را به شما معرفی می کنیم.
هدف اصلی گیمیفیکیشن به عنوان یک ابزار بازاریابی، افزایش فروش با گیمیفیکیشن و افزایش سود است. این بازی های مشتری مدار مزایایی دارند که شرکت ها را به رسیدن به اهدافشان نزدیک می کند. آن ها به جمع آوری داده های مشتری، افزایش تعامل، تقویت نام تجاری شرکت و ارتقا تجارت مکرر کمک می کنند. مثال های زیر نشان می دهد که شرکت های بزرگ چگونه از بازاریابی گیمیفیکیشن با موفقیت استفاده می کنند.
شرکت ام اند ام – M&M’s Eye-Spy Pretzel
وقتی M&M نسخه آب نبات خود را با طعم قارچ عرضه کرد، آن ها از گیمیفیکیشن و شبکه های اجتماعی به عنوان یک استراتژی بازاریابی برای تبلیغ محصول جدید خود استفاده کردند و یکی از نمونه های گیمیفیکیشن در بازار شدند. این استراتژی فروش با گیمیفیکیشن ، ساده و ارزان شامل یک بازی جاسوسی چشم بود که در صفحه فیس بوک این برند منتشر شد. آنها یک گرافیک متشکل از بسیاری از آب نبات های چند رنگی M&M ارسال کردند و پیروان و مصرف کنندگان خود را به چالش کشیدند تا یک “پسر چوبی” کوچک را در میان آب نبات ها پنهان کنند. بازی به سرعت ویروسی شد. بازی Eye-Spy Pretzel بیش از 25000 لایک، 6000 اشتراک و 10 هزار نظر دریافت کرد.
جوایز استارباکس – Starbucks Rewards
یکی دیگر از نمونه های گیمیفیکیشن را شرکت استارباکس انجام داد. استارباکس از طریق برنامه وفاداری خود، Starbucks Rewards به عنوان راهی برای افزایش تعامل مشتری و اطمینان از تکرار تجارت، از تکنیک های گیمیفیکیشن استفاده می کند. مشتریانی که عضو Starbucks Rewards می شوند مشوق هایی مانند غذا و نوشیدنی رایگان دریافت می کنند و مشتریان با هر خرید امتیاز یا “ستاره” دریافت می کنند. سپس مشتریان می توانند از این ستاره ها برای موارد خاص یا جوایز استفاده کنند. جوایز بی نظیر دیگر، مانند یک نوشیدنی رایگان برای تولد و دوباره پر کردن غذا، با کسب ستاره های بیشتر در دسترس مشتریان قرار می گیرد.
کسانی که به وضعیت طلا می رسند باید بهترین پاداش ها را بگیرند. در این مثال، استارباکس انگیزه هایی را برای مصرف کنندگان ایجاد می کند و این ایده را تقویت می کند که اگر به شرکت وفادار باشند، پاداش می گیرند.
شما هم برای راه اندازی سیستم امتیاز پاداش در سایت وردپرسی خود می توانید افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس را تهیه کنید.
بازی Chipotle Love Story Game
Chipotle یک بازی حافظه را بر اساس فیلم کوتاه خود “A Love Story” راه اندازی کرد که در آن مشتریان ضمن جلوگیری از استفاده از رنگ ها و طعم های اضافه شده، باید مواد واقعی را با هم مطابقت دهند. به بازیکنان با خرید یک کوپن رایگان برای هر ماده غذایی پاداش می دهد. به راحتی مشتریان می توانند این بازی را انجام دهند و از طریق دستگاه های تلفن همراه خود پاداش دریافت کنند. این پاداش، مصرف کنندگان را به انجام بازی، تعامل با شرکت و خرید بیشتر ترغیب می کند، در حالی که بازی پیام برند که استفاده از مواد سالم و واقعی است را در مقابل رنگ ها و طعم های مصنوعی تقویت می کند. این یکی دیگر از نمونه های گیمیفیکیشن در بازاریابی است که فرصتی را برای مشتریان فراهم می کند تا ضمن جلب توجه و سر و صدا در شرکت با برند ارتباط برقرار کنند.
نایک
لوازم جانبی شخصی سازی ردیابی تناسب اندام Nike + و Fuelband این امکان را برای نایک فراهم می کند تا ضمن جمع آوری اطلاعات ارزشمندی درباره آن ها، با مشتریان خود ارتباط برقرار کند. اطلاعات شخصی که آن ها جمع آوری می کنند برای افزایش فعالیت های بازاریابی محتوای هدفمند آن ها مفید است. Nike + Fuelband به کاربران انگیزه استفاده از دستگاه های ردیابی ورزشی برای رقابت در برابر دیگران هنگام دویدن و تمرین می دهد. برنامه NikeFuel را می توان به شبکه های اجتماعی پیوند داد، که کاربران را قادر می سازد دستاوردها را به اشتراک بگذارند و مقایسه کنند. جایزه و نشان به کسانی اهدا می شود که به نقاط عطفی رسیده و به موفقیت های ورزشی دست پیدا می کنند، که این امر بیشتر باعث ترغیب مصرف کنندگان به استفاده از محصولاتشان و جلب جوایز بیشتر می شود.
لیست آرزو – Target’s Wish List
بازاریابی گیمیفیکیشن را که با برنامه Wish List کودکان متمرکز شده است، هدف قرار دهید. در این نمونه های گیمیفیکیشن آنها گیمیفیکیشن را با فناوری Target Registerries خود ترکیب کردند و یک لیست خرید تعاملی ایجاد کردند. این بازی به عنوان یک روش سرگرم کننده برای ایجاد لیست خواسته های کودکان ارائه شده است، و این یک روش آسان برای والدین برای خرید هدیه فرزندان خود و به اشتراک گذاشتن ایده های هدیه با سایر اقوام است. اجرای برنامه با راه اندازی اولیه تقریباً 75000 بارگیری موفقیت آمیز بود. در طول فصل تعطیلات، بیش از 100000 لیست آرزو وجود داشت که از 1.7 میلیون مورد در مجموع تشکیل شده است و مجموع پتانسیل فروش 92.3 میلیون دلار را نشان می دهد.
جمع بندی
استفاده از گیمیفیکیشن در بازاریابی با افزایش استفاده از اینترنت، رسانه های اجتماعی و فناوری موبایل کار خود را آغاز کرده است. بازی های متمرکز بر یک محصول یا خدمات، فرصتی را برای مشتریان فراهم می کنند تا با یک نام تجاری ارتباط برقرار کنند و از آن استفاده کنند. شرکت هایی که جنبه های بازی را در استراتژی های بازاریابی خود ادغام می کنند، در می یابند که بازی های ساده و اغلب ارزان قیمت می توانند منجر به افزایش سود و سهم بیشتر در رسانه های اجتماعی شوند. در این مقاله ما چند مورد از نمونه های گیمیفیکیشن موفق را به شما معرفی کردیم و امیدواریم بتوانید از آن ها در بازی سازی در کسب و کار خود ایده بگیرید.