یک فروشگاه مارکت پلیس خریدار و فروشنده را از طریق یک وب سایت یا اپلیکیشن توزیع کننده، متصل میکند. مارکت پلیس ها مانند واسطه های دیجیتال عمل میکنند و خریداران و فروشندگان را برای انجام معاملات کارآمد، گرد هم می آورد. خریداران انتخاب های زیادی برای خرید، و فروشندگان مشتریان متنوعی برای فروش محصولات شان دریافت میکنند. eBay و Amazon نمونه های مشهور مارکت پلیس های آنلاین هستند. با توجه به تسهیلاتی که این وب سایت ها ارائه میدهند، راه اندازی مارکت پلیس به محرک های اقتصادی اینترنت در سراسر هان تبدیل شده اند.
مارکت پلیس ها به وسیله هدایت نقدینگی ار طریق کار مزد، تبلیغات و خدمات ارزش افزوده، به غول های نقدی آنلاین تبدیل شده اند. سیستم عامل های واسطه آنلاین، از نظر رشد ترافیک وب سایت از تمامی بخش های اینترنت پیشی گرفته اند. امروزه مصرف کنندگان اعتقاد بیشتری به چنین شبکه هایی که انتخاب بیشتری از محصولات خرده فروشان کوچک و بزرگ را فراهم میکنند، دارند.
مارکت پلیس ها چگونه کار میکنند؟
مارکت پلیس ها مجبور به نگهداری موجودی کالاها، تدارکات، تصاویر و یا توضیحات محصولات نیستند، بلکه میتوانند این کار را به فروشندگان بسپارند. از طرف دیگر فروشندگان فضایی اختصاصی برای مدیریت سفارشات و فروش محصولات شان دریافت میکنند. خریداران هم به صورت الکترونیکی به موجودی تأمین کنندگان دسترسی پیدا میکنند، همچنین اطلاعات مربوط به محصولات به روز رسانی میشود.
برای اطلاعات بیشتر درباره تفاوت مارکت پلیس ها با فروشگاه های آنلاین، مقاله ما در این مورد را بخوانید.
با این توصیفات، چگونه مردم با راه اندازی مارکت پلیس کسب درآمد میکنند؟ بخوانید تا متوجه شوید:
گزینه های درآمد در مارکت پلیس ها
- مدل مبتنی بر اشتراک: این یکی از محبوب ترین مدل های تجاری است. این مدل درآمد زایی از راه اندازی مارکت پلیس به وسیله دریافت مبلغ منظمی در قبال دسترسی تأمین کنندگان به سیستم عامل، صورت میگیرد. این مدل به تامین کنندگان این امکان را میدهد تا مشتریان جدید پیدا کنند یا شرکای بالقوه پیدا کنند. با این حال باید از اینکه فروشندگان شما ارزش افزوده کافی برای ادامه اشتراک خود دریافت میکنند، اطمینان حاصل کنید.
- هزینه ثبت نام: همان طور که از نامش پیداست، فروشندگان ملزم به پرداخت مبلغ ناچیزی در ازای ثبت نام در بستر بازار شما میباشند. از آنجایی که فروشندگان از قبل مبلغی را به شما پرداخت میکنند، نیازی به درگاه پرداخت پیچیده ای نیست. با تأکید بر مزایا و ارائه مشوق های اولیه، میتوانید فروشندگان را ترغیب به ثبت نام در سیستم عامل خود کنید.
- مدل کار مزد/کمیسیون: در اینجا شما هزینه ثابت یا درصدی را به عنوان کار مزد هنگام فروش هر محصول از فروشندگان دریافت میکنید. این سیستم عامل همچنین ممکن است هر فروشنده یا خریدار را ملزم به پرداخت مبلغی در ازای هر خرید کند. برخلاف مدل های مبتنی بر اشتراک، در اینجا هزینه موجه تر به نظر میرسد، زیرا طرفین به طور رایگان فعالیت کرده و فقط زمانی ملزم به پرداخت هزینه هستند که با استفاده از سیستم عامل، فروش یا ارزشی را بدست آورده باشند.
- هزینه لیست محصولات: این مدل مارکت پلیس معمولا توسط سیستم عامل های بازار دو طرفه مورد استفاده قرار میگیرد. در این مدل، هنگامی که فروشندگان محصولات خود را برای فروش لیست میکنند، مبلغ پایه یا متغیری را دریافت میکنید. در حالی که روش های مختلفی برای لیست محصولات وجود دارد، شما باید پرداخت هزینه را برای فروشندگان آسان کنید. این امر آنها را ترغیب به لیست محصولات بیشتری میکند.
- مخلوط مدل ها: بسته به صنعت خود میتوانید مدل درآمدی متناسب با بازار تان را انتخاب کنید. با این حال نباید از یک رویکرد ثابت متناسب با همه استفاده کنید. میتوانید همزمان چند مدل را پیاده سازی کنید. با ترکیب چند مدل، میتوانید چندین منبع درآمد داشته باشید. برخی از بزرگترین مارکت پلیس ها و بازار های آنلاین مانند Amazon از ترکیب چند مدل برای موفقیت خود استفاده کرده اند.
انواع مارکت پلیس
در بحث انواع مارکت پلیس سه نوع مارکت پلیس وجود دارد که برای راه اندازی مارکت پلیس باید آن ها را بشناسید:
- بازار عمودی: یک بازار عمودی بر روی یک ویژگی خاص تمرکز دارد. آنها میتوانند عمق و کیفیت بیشتری را برای محصولات خود ارائه دهند، زیرا فروشندگان آنها تخصص بیشتری دارند. بنابراین، آنها میتوانند شخصی سازی را افزایش دهند و میان رقبایی که همه چیز را به همه میفروشند، برجسته شوند. یک مثال خوب برای بازار عمودی، Etsy است که فقط برو روی فروش محصولات دست ساز و وینتیج تمرکز دارد.
- بازار افقی: یک بازار افقی کالاها و خدمات متنوعی را ارائه میدهد. با این حال، همه آنها یک ویژگی ثانویه مشترک دارند. آنها بر روی یک نوع از مشتریان تمرکز کرده و محصولات یا خدمات را به آنها ارائه میدهند. به عنوان مثال: بازار کالاهای دست دوم.
- بازار جهانی: یک بازار جهانی همه چیز میفروشد. صرف نظر از فاصله بین خریداران و فروشندگان، موجودی محصولات گسترده تری دارد و به این ترتیب خریداران گزینه های زیادی دارند. خرید از یک بازار جهانی دقیقا مانند قدم زدن در یک مرکز خرید است، هر آنچه را که نیاز دارید در زیر یک سقف پیدا خواهید کرد. eBay مشهورترین مثال یک بازار جهانی است.
برای راه اندازی یکی از انواع مارکت پلیس در بستر وردپرس می توانید از افزونه دکان استفاده کنید که امکان چند فروشندگی را به فروشگاه آنلاین شما اضافه می کند.
مزایای مارکت پلیس ها
به دلیل اینکه بقیه افراد این کار را میکنند، مجبور به انجام این کار نیستید. فروش در فروشگاه مارکت و یا راه اندازی مارکت پلیس برای هر تجارتی سودمند نیست. با این حال، مزایایی دارد که آن را به گزینه ای مناسب برای برخی مشاغل تبدیل میکند.
- بهبود دیدگاه: هنگامی که محصولات شما در یک مارکت پلیس پر مخاطب قرار میگیرند، دیدگاه های بیشتری جذب خواهید کرد. این میتواند به نوبه خود مشتریان را به سوی وب سایت یا فروشگاه شما سوق دهد.
- مدیریت بهتر: اگر فروشنده هستید نیازی نیست وقت و هزینه خود را صرف توسعه و نگهداری وب سایت یا برنامه تجارت الکترونیکی خود کنید. بازار، این کار را برای شما انجام میدهد. شما میتوانید به جای پرداختن به فرعیات، به مدیریت کالاهای خود بپردازید.
- هزینه راه اندازی پایین: استفاده از مارکت پلیس های آنلاین برای تبلیغ و فروش کالاها میتواند به مشاغل در کنترل هزینه های شان کمک کند.
- سهولت استفاده: با افزایش نفوذ اینترنت در سطح جهانی، بازارهای آنلاین تجربه ی راحت تری را نسبت به همتایان آفلاین خود در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد.
در مقاله مزایا و معایب فروش در مارکت پلیس بیشتر در این باره توضیح داده ایم.
آینده ی مارکت پلیس ها
اینترنت تحت سلطه بازار های آنلاین و مارکت پلیس ها قرار دارد و میتواند مکان ایده آلی را برای اجتماع خریداران و فروشندگان فراهم کند. با در دست داشتن یک مدل عملکرد مناسب، با راه اندازی مارکت پلیس میتوانید شرایط ایده آلی را برای خریداران و تبلیغات کسب و کارها ایجاد کنید.
بازارهای ترکیبی مانند Amazon و Walmart در کنار ارائه محصولات خود، محصولات دیگران را نیز ارائه میدهند. آنها همچنین بستر خرید و فروش خریداران و فروشندگان را فراهم میکنند و از این طریق محصولات گسترده تری را به بازار عرضه میکنند. این غول های بازار، به دلیل تخصص، توانایی های فناوری و منابع تقریبا تمام نشدنی شان، رقبای شان را شکست میدهند. بازار ها به منظور ادامه فعالیت باید: اصطکاک در خرید و فروش را کاهش دهند، به منظور تشویق مشارکت، در معاملات خود اعتماد ایجاد کنند و همچنین ارزش و کارایی منحصر بفردی به مصرف کنندگان ارائه دهند. کسانی که قادر به انجام این کارها نیستند، در نهایت سهم خود را در بازار از دست خواهند داد.
نظر شما در مورد راه اندازی مارکت پلیس های آنلاین چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.