شما باید برای بازدید کنندگان و مشتریان وب سایت خود ارزش قائل باشید. برای این کار نیاز به ایجاد یک سیستم وفاداری مشتریان هستید. به هر حال، آنها دلیل موفقیت شما هستند. اگر آنها تمایلی به ادامه بازدید از سایت شما یا تجارت با شما نداشته باشند، به احتمال زیاد کسب و کار و فروش شما نابود خواهد شد.
در این زمینه شروع یک برنامه وفاداری می تواند بسیار مفید باشد. با پاداش دادن به مشتریان خود و ایجاد علاقه مستمر در آنها به نام تجاری خود، می توانید در عین افزایش سود ، احساس استقبال بیشتری از آنها دریافت کنید.
در این مقاله، شما را با برنامه های وفاداری آشنا می کنیم و توضیح می دهیم که چرا این برنامه ها چنین ابزار کارآمدی هستند. ما همچنین در مورد چگونگی شروع کار سیستم وفاداری مشتریان صحبت خواهیم کرد و درباره آنچه باید قبل از انجام این کار بدانید توضیح خواهیم داد.
سیستم وفاداری مشتریان چیست و چرا باید به فکر ایجاد آن باشید؟
این احتمال وجود دارد که شما به مقدمه زیادی در برنامه های وفاداری نیازی نداشته باشید. در حال حاضر حتی ممکن است یک یا دو کارت مشتریان وفادار در کیف پول خود داشته باشید. فرقی نمی کند که شما آن را در کافی شاپ فیزیکی یا وب سایت اعمال کنید، مفهوم در هر دو جا یکی است. در نهایت، هدف این است که مشتریان احساس کنند عضوی از یک باشگاه انحصاری هستند و پاداش دریافت می کنند، به گونه ای که آنها را ترغیب به ادامه مراجعه کنید.
ایده استفاده از این نوع بازاریابی سیستم وفاداری مشتریان ، سال هاست که اجرا می شود. در اواخر دهه 1700، بازرگانان علامت های مس به مشتریان می دادند که می توانستند بعداً آنها را با محصولات دیگر عوض کنند. از برخی جهات، این از عملکرد بسیاری از برنامه های وفاداری امروز دور نیست.
با ارائه دلایل به مشتری برای بازگشت به فروشگاه خود و همچنین ایجاد انگیزه برای خریدهای مکرر، یک حلقه بازخورد مثبت ایجاد می کنید. هر چقدر آن ها بیشتر هزینه کنند، پاداش بیشتری دریافت می کنند و آنها ترغیب می شوند که حتی بیشتر خرید کنند. این کار به نفع همه است، زیرا کسب و کار شما رونق می گیرد و کاربران شما به دلیل حمایت مداوم خود شناخته می شوند.
روش های مختلفی برای اعمال این فرمول در وب سایت ها وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از افزونه امتیاز و پاداش در سایت های ووکامرسی ایت. با این افزونه می توانید برنامه امتیاز دادن را برای “بازی سازی” سایت خود اجرا کنید. بعداً در این مقاله به این تکنیک ها و سایر تکنیک ها خواهیم پرداخت.
قبل از آن، بیایید مزایای اصلی اجرای یک سیستم وفاداری مشتریان را خلاصه کنیم.
مزایای اجرای سیستم وفاداری مشتریان
- حفظ مشتریان با بهره ور ی بیشتر: با ارائه جوایز، می توانید به کاربران دلیل ملموسی برای ادامه مراجعه به سایت خود و انجام خریدهای مکرر بدهید. اگر مشاغل کوچکی را اداره می کنید، حفظ مشتری بسیار حیاتی است.
- ارائه ارزش به مشتری: یک برنامه وفاداری می تواند به مشتریان احساس قدردانی منتقل کند، زیرا پاداش آنها با هدایا، محتوای اضافی و غیره دریافت می شود.
- بازاریابی دهان به دهان: اگر با کاربران فعلی خود ارتباط قوی برقرار کنید، آنها تمایل بیشتری به توصیه سایت شما به دیگران دارند و در نتیجه سود شما را افزایش می دهند. بازاریابی دهان به دهان ابزاری مهم است که باید داشته باشید.
- مورد پسند شدن برای مصرف کنندگان:با روشن شدن مزایای وفاداری طولانی مدت به تجارت کوچک شما، می تواند برای تازه واردان استقبال و جذابیت بیشتری داشته باشد.
- صرفه جویی: برنامه های وفاداری غالباً اقدامات مقرون به صرفه ای هستند که نگهداری آنها با گذشت زمان بسیار آسان است.
اگرچه ما تاکنون در مورد “مشتری” زیاد صحبت کرده ایم، اما لازم به ذکر است که برنامه های سیستم وفاداری مشتریان فقط برای فروشگاه ها یا سایر وب سایت های تجاری نیست. می توانید برای هر مشاغل یا وب سایتی که می خواهید کاربران خود را تشویق کنید به نوعی اقدام کنند، یک برنامه موفق اجرا کنید.
علاوه بر این، انواع مختلفی از برنامه های وفاداری وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. بیایید نگاهی دقیق به برخی از بهترین گزینه ها بیندازیم.
انواع مختلف برنامه های وفاداری مشتری
برنامه های سیستم وفاداری مشتریان می توانند اشکال و اندازه های مختلف داشته باشند. به همین ترتیب، اولین کاری که باید قبل از شروع آن انجام دهید این است که تصمیم بگیرید چه نوع برنامه ای را می خواهید اجرا کنید و چه چیزی مناسب وب سایت شماست. در واقع، شما حتی می توانید جنبه های مختلف برنامه ها را با هم ترکیب کنید و چیزی کاملاً منحصر به فرد ایجاد کنید.
تعیین اینکه شما می خواهید برنامه شما روی چه نوع سیستم پاداش به مشتری تمرکز کند، مهم ترین نکته است، زیرا همه چیز را در مورد نحوه طراحی آن تغییر می دهد. برای اینکه بتوانید به شما الهام بخشیم، نگاهی می اندازیم به محبوب ترین انواع سیستم های پاداش.
برنامه امتیازات
این یک نوع سیستم وفاداری مشتریان است که به احتمال زیاد قبلاً با آن آشنا شده اید. این برنامه ها هنگام انجام اقدامات خاص، معمولاً با انجام خرید، به کاربران امتیاز وفاداری می دهند. سپس می توان آن امتیازات را با هدایا، تخفیف ها یا سایر پاداش های غیر پولی مبادله کرد.
یکی از نمونه های بارز این مورد در عمل، برنامه پاداش Nintendo است.
Nintendo از سیستمی استفاده می کند که کاربران می توانند هم با خرید محصولات و هم به سادگی با بازی هایی که خریداری کرده اند و به حساب خود متصل شده اند، امتیاز کسب کنند. این شرکت همچنین دو نوع امتیاز مختلف ارائه می دهد که می توانند با جوایز مختلف فیزیکی مبادله شوند.
این نه تنها به کاربران برای هزینه کردن محصولات Nintendo پاداش می دهد، بلکه آنها را به بازی های خریداری شده تشویق می کند. این یک مثال عالی است که چگونه یک برنامه وفاداری می تواند هم برای صاحبان مشاغل و هم برای مشتری مفید باشد و همچنین می تواند تعامل بلند مدت را ارتقا دهد.
با افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس می توانید این سیستم را در سایت خود راه اندازی کنید.
گیمیفیکیشن Gamification
تبدیل وب سایت به یک بازی یک روش بسیار محبوب برای تعامل با بازدیدکنندگان شده است. کاربران فقط به دلیل اقدامات خاص پاداش نمی گیرند، اما در واقع می توانند به طریقی پیشرفت کنند. به عنوان مثال، چنین سیستمی می تواند حاوی “سطح” یا “ردیف” باشد که به هر یک از کاربران با رسیدن کاربر به آن امتیازات دائمی می دهند.
مسلماً یکی از مشهورترین نمونه های این امر در عمل، بازی McDonald’s Monopoly است.
این یک رویداد سالانه است که در آن مشتریان مک دونالد می توانند قطعات بازی را که می توانند با مواد غذایی رایگان عوض کنند، جمع آوری کنند یا پس انداز کنند تا بالقوه جوایز بیشتری کسب کنند. قطعات نیز متفاوت هستند و به مشتریان دلیلی برای ادامه بازگشت و هزینه بیشتر می دهند. به این ترتیب، آنها شانس خود را برای تکمیل یک مجموعه یا یافتن قطعه ای نادر افزایش می دهند.
ممکن است با سیستمی که Stack Overflow استفاده می کند، آشنا باشید.
در وب سایت Stack ، با انجام اقدامات خاصی که برای جامعه مفید است، می توانید اعتبار و امتیاز کسب کنید. با افزایش شهرت، سطح شما افزایش می یابد، که به شما امکان دسترسی به امتیازات جدید را می دهد. به عبارت دیگر، این برنامه برای کمک به جامعه تشویق می کند. کاربرانی که تلاش خود را انجام می دهند با بینش و ابزار بیشتری پاداش می گیرند.
جوایز مشارکت
فقط مشاغل و کاربران نیستند که می توانند روابط متقابل سودمند داشته باشند. پاداش مشارکتی، یک سیستم وفاداری مشتریان است که در آن دو یا چند برند برای ارائه پاداش به کاربران مربوطه همکاری می کنند.
ما قبلاً یک نمونه از این موارد را با بازی Monopoly مشاهده کرده ایم که همکاری بین مک دونالد و هاسبرو است. با این حال، روش های زیادی وجود دارد که می توانید از این نوع برنامه ها به نفع خود استفاده کنید.
به عنوان مثال، دو شرکت می توانند به مشتریان وفادار خود با محصولات یا خدمات ارائه شده توسط مشاغل شریک پاداش دهند. این امر می تواند به ویژه برای مشاغل دارای فرصت های تعامل محدود با مشتریان مانند شرکت های بیمه یا بانک ها بسیار مفید باشد.
یک مثال عالی در این مورد، همکاری بین Spotify و Starbucks است.
به عنوان بخشی از این برنامه، اعضای استارباکس می توانند Spotify Premium را با تخفیف قابل توجه دریافت کنند. اگر آنها برای یک حساب اسپاتیفای ثبت نام کنند، همچنین امتیازات پاداشی دریافت می کنند که می توانند در Starbucks استفاده کنند و این یک تجربه عالی برای مشتریان است.
برنامه خیریه
همچنین می توانید از یک سیستم وفاداری مشتریان برای کمک به افراد مستضعف استفاده کنید. می توانید این کار را با اجرای یک برنامه خیرخواهانه انجام دهید. جایی که جوایز به صورت کمک های مالی و سایر اقدامات خیرخواهانه می باشند.
برای یک نگاه اجمالی به چگونگی عملکرد این مورد، از برنامه TOMS به برنامه بهبود زندگی نگاهی بیندازید.
این مارک کفش به عنوان یک نتیجه مستقیم از خریدهای انجام شده توسط مشتریان، به بسیاری از اهداف خیرخواهانه کمک می کند. هر بار که شخصی یکی از محصولات خود را بخرد، سهمی از سود آن تأمین آب تمیز، کفش و انواع دیگر پشتیبانی از مناطق محروم مختلف در سراسر جهان خواهد بود.
این نوع برنامه ها استفاده عالی از یک نام تجاری به عنوان یک نیروی مثبت در جهان است. علاوه بر این، باعث جلب اعتماد مشتریان می شود و ممکن است باعث شود افراد تمایل بیشتری به همکاری با شما داشته باشند.
چگونه یک سیستم وفاداری مشتریان برای وب سایت خود ایجاد کنیم؟
همانطور که احتمالاً تصور می کنید، مهم نیست که تنوع را انتخاب کنید. تنظیم یک برنامه وفاداری می تواند یک فرایند پیچیده باشد. برای کمک به شما در شروع، شما را در مراحل اولیه نحوه ایجاد یک سیستم وفاداری و به اشتراک گذاشتن برخی از ابزارهایی که می توانند روند کار را به اشتراک بگذارند، راهنمایی خواهیم کرد.
مرحله 1: یک نام انتخاب کنید و یک دامنه تنظیم کنید.
هنگام شروع هر برنامه وفاداری یا راه اندازی باشگاه مشتریان ، ایده ای هوشمندانه است که نامی بیاورید که بلافاصله هدف خود را اعلام کند. به همان روشی که انتخاب یک نام دامنه قوی به نفع وب سایت شماست، دادن مانیتور مناسب به برنامه شما امری حیاتی است.
مهم ترین نکته توصیفی بودن است. به وضوح نام را با نام تجاری خود گره بزنید، اما هدف برنامه خود را نیز آشکار کنید. گاهی اوقات این می تواند به سادگی نامی مانند “پاداش استارباکس” باشد، اما می توانید خلاقیت نیز داشته باشید.
به عنوان مثال، قاب کردن برنامه شما به عنوان یک “باشگاه” یک لایه اعتماد و تعهد اضافی را فراهم می کند.
این روشی است برای گرفتن یک سیستم پاداش ساده و تبدیل آن به جامعه ای، که در آن اعضای فداکار برای وفاداری مداوم خود پاداش می گیرند.
برای تأثیر واقعی بر روی کاربران، حتی می توانید دامنه .CLUB را برای سیستم پاداش خود راه اندازی کنید.
این می تواند ضمن برقراری صریح هدف، به اتصال برنامه شما با برند شما کمک کند. چه یک وب سایت اختصاصی برای سیستم وفاداری مشتریان خود داشته باشید و چه بخشی از وب سایت فعلی خود را به آن اختصاص دهید، داشتن دامنه سفارشی برای برند وفاداری خود، یادگیری نحوه شرکت را برای مشتریان آسان تر می کند. به عنوان مثال، شرکت ساعت Swatch دارای یک برنامه وفاداری “Swatch Club” است، و دامنه www.swatch.club به بخشی از وب سایت خود اشاره دارد که همه چیز در مورد این باشگاه است. اگر برای سیستم وفاداری خود به دامنه و میزبانی جداگانه ای نیاز دارید، همچنین باید مطمئن باشید و یک برنامه میزبانی با کیفیت بالا انتخاب کنید.
مرحله 2: اهداف برنامه خود را مشخص کنید.
ما قبلاً برخی از روش های اجرای یک سیستم وفاداری مشتریان را شرح داده ایم. روشی که تصمیم می گیرید استفاده کنید کاملاً به اهداف نهایی شما بستگی دارد. به بیان ساده تر: شما امیدوارید چه چیزی از این برنامه دریافت کنید؟ اگر می خواهید راه حل مناسب شما را پیدا کند باید این سوال را با دقت در نظر بگیرید.
به عنوان مثال، اگر می خواهید برنامه شما فقط تعداد خریدهای مکرر را افزایش دهد، یک سیستم امتیاز ساده احتمالاً کافی است. این کار کاربران را تشویق می کند تا پس از اولین سفارش خود چندین بار برگردند. با این حال، همانطور که قبلاً به آن پرداختیم، این تنها راهی است که می توانید از یک برنامه پاداش استفاده کنید.
به عنوان مثال، برنامه Stack Overflow که قبلاً به آن اشاره کردیم، اساساً روشی برای مدیریت منابع گسترده در جامعه است. انگیزه های مالی بعدی بدون نیاز به کاربران است، اما به آنها کمک می کند تا در جامعه درگیر شوند. در حالی که به سایت اجازه می دهد هزینه های پشتیبانی خود را پایین نگه دارد.
به طور خلاصه، شما باید بدانید که هدف نهایی برنامه شما چیست، بنابراین می توانید راه حلی را پیدا کنید که برای رسیدن به آن هدف بهترین عملکرد را داشته باشد. در صورت تمایل به نمونه هایی که قبلاً توضیح دادیم نگاه کنید و از آنها به عنوان الهام بخش برنامه های خود استفاده کنید.
مرحله 3: جوایز خود را اجرا کنید و آنها را قابل مشاهده کنید.
پس از دانستن اینکه برنامه شما چیست، می توانید درباره پاداش فکر کنید. شما می توانید این مرحله را به عنوان یک کاربرد عملی مرحله قبلی در نظر بگیرید.
باید در نظر بگیرید که چه کسی را با این برنامه هدف قرار داده اید و با چه کاری می خواهید آنها را ترغیب به انجام آن کنید. سپس، باید جوایز متنوعی با ارزش کاربران خود به آنها اهدا کنید. بسته به برند و نیت شما، این می تواند محتوای اختصاصی، معاملات ویژه، دسترسی زودهنگام به محصولات جدید و موارد دیگر باشد.
قسمت اصلی این مرحله اطمینان از این است که جوایزی که ارائه می دهید به خوبی در سایت شما مشخص و قابل مشاهده است. به عنوان مثال، فروشگاه Boots ارزش پولی را که می توانید با خرید محصولات منفرد کسب کنید، به وضوح نشان می دهد.
این نه تنها اعضای فعلی شما را آگاه می کند، بلکه به عنوان تبلیغات برنامه شما نیز محسوب می شود. با روشن کردن مزایای برنامه پاداش خود، کاربران جدید را به ثبت نام تشویق می کنید.
مرحله 4: ثبت نام در سیستم خود را آسان کنید.
پس از همه، شما می خواهید موانع کمی بین کاربران و برنامه خود قرار دهید. خوشبختانه، اگر از وردپرس استفاده می کنید، این کار به طور قابل توجهی آسان می شود.
به این دلیل که وردپرس در صورت داشتن ابزارهای مناسب می تواند از ثبت نام برای شما مراقبت کند. به عنوان مثال، می توانید از افزونه yith woocommerce points and rewards استفاده کنید تا ویژگی های یک برنامه وفاداری را دقیقاً بر روی سایت موجود خود اعمال کنید.
این ابزار یک سیستم امتیازدهی به سایت شما اضافه می کند و به هر عضو ثبت شده به طور خودکار تعادل امتیاز اختصاص می یابد. سپس می توانید تعیین کنید که کدام تعاملات باید به کاربران امتیاز بدهند و تعداد آنها را بدست آورند.
باشگاه مشتریان وفادار خود را بسازید.
حفظ یک رابطه مثبت و پایدار با مشتریان یک امر حیاتی است. بهترین راه برای این کار این است که کاری کنید آن ها احساس ارزشمندی و قدردانی کنند. مثل اینکه مشتری بودن آنها را به عضویت یک باشگاه خاص درآورده است، که با اجرای یک سیستم وفاداری مشتریان می توانید این کار را انجام دهید.
این سیستم به شما این امکان را می دهد که به مشتریان وفادار خود برای انجام اقدامات دلخواه پاداش دهید و همچنین می تواند در طولانی مدت سود بیشتری برای شما به همراه داشته باشد.