در صورتی که قبلا از خبرنامه ایمیلی استفاده نکرده اید، همین امروز باید این کار را شروع کنید. کمپین های بازاریابی ایمیلی، در صورتی که با یک استراتژی درست اجرا شوند، نرخ بازگشت سرمایه بسیار بالایی دارند و می توانید فروش خودتان را چند برابر کنید.
خبرنامه چیست؟
خبرنامه ابزاری است که کسب و کارها و سازمان های مختلف از آن برای اشتراک گذاری اطلاعات مهم و با ارزش با شبکه مشتری ها، علاقه مندان و اعضای خود استفاده می کنند. با استفاده از خبرنامه می توانید به صندوق پیام های مخاطبین خودتان دسترسی مستقیم داشته باشید و محتواهای تاثیرگذار، فروش های ویژه و… را برای آن ها ارسال کنید. همچنین با استفاده از خبرنامه می توانید ترافیک سایت خودتان را نیز افزایش دهید.
همچنین اندازه گیری موفقیت کمپین های ایمیلی هم خیلی ساده است. به همین خاطر شما می توانید هر دقیقه عملکرد خود را ارزیابی کنید و در صورت نیاز تصمیمات لازم را اتخاذ کنید.
بهترین روش برای راه اندازی خبرنامه
خبرنامه ها مهم ترین بخش کمپین های بازاریابی ایمیلی هستند. شرکت های بزرگ و کوچک می توانند با ایجاد یک خبرنامه ماهانه، میزان فروش خود را به شکل چشمگیری افزایش دهند. البته برای موفقیت در این زمینه باید مطمئن شوید که خبرنامه دقیقا براساس نیازهای مخاطبین شما طراحی و ارسال می شود.
نکات مهم برای ایجاد خبرنامه
طراحی، محتوا و ارزش
یکی از مهم ترین بخش ها برای موفقیت یک خبرنامه، طراحی آن است. بدون داشتن طراحی زیبا و ریسپانسیو، هرچقدر هم که محتوای شما قوی باشد، باز هم مخاطب علاقه ای به آن نشان نمی دهد. بررسی بخش های مختلف ایمیل باید برای کاربر ساده باشد و همچنین باید کال تو اکشن های مناسب را هم داخل آن تعبیه کرده باشید تا مخاطب بتواند از طریق آن ها به صفحات لندینگ شما منتقل شود. عناصر کلیدی یک روزنامه زیبا به شرح زیر هستند:
- هدر: درست مثل صفحات گلاسه مجلات، خبرنامه شما هم باید یک هدر زیبا داشته باشد که نشان دهنده برندینگ شما باشد و مخاطب را به خواندن خبرنامه تشویق کند
- لوگو: لوگوی شما باید کاملا قابل مشاهده باشد تا از طریق آن مخاطب متوجه شود که چه کسی مسئول تولید و ارسال این خبرنامه زیباست
- تصاویر: بسته به برند شما، خبرنامه باید شامل عکس های زیبا، تصویرسازی یا ترکیبی از هر دو این موارد باشد.
- چیدمان محتوا: استفاده از تیتر و زیرتیتر باعث می شود مخاطب بتواند به راحتی به بخش های مختلف خبرنامه دسترسی داشته باشد و بتوانند در یک نگاه متوجه آن شوند.
- محتوای شخصی سازی شده: در صورت امکان بهتر است خبرنامه را به صورت شخصی سازی شده ارسال کنید. برای مثال می توانید در خبرنامه از اسم گیرنده استفاده کنید. برای این کار لازم است از نرم افزارهای مدیریت مشتری یا CRM استفاده کنید.
محتویات داخل خبرنامه شما باید مرتبط به مشتریان شما باشد و باید ارزش خاصی برای کاربر داشته باشند. برای این کار باید به هر روشی که شده به مخاطب کمک کنید. برای مثال می توانید اطلاعات یا اخبار روز را برای آن ها ارسال کنید و یا در مورد یک موضوع خاص آنها را راهنمایی کنید.
ایجاد ایمیل لیست
تک تک دریافت کننده هایی که شما به لیست خودتان اضافه می کنید، فرصتی برای افزایش فروش شرکت خودتان است. پس از ایجاد خبرنامه، ایجاد یک استراتژی برای افزایش مخاطبین مهم ترین موضوعی است که باید در استراتژی خودتان مدنظر قرار دهید. برای شروع می توانید از تاکتیک های زیر استفاده کنید:
- دریافت ایمیل کاربران در ازای ارائه محتوا: ارائه کتاب های الکترونیکی و مقالات آموزشی در مقابل ایمیل کاربران، روشی فوق العاده برای به ایجاد لیست ایمیل است. یک لندینگ پیج زیبا ایجاد کنید و پس از دریافت ایمیل کاربر فایل های مفیدی که ممکن است به آن نیاز داشته باشد را برای او ایمیل کنید.
- استفاده از کال تو اکشن تصویری: افزودن کال تو اکشن های زیبا به پست های بلاگ باعث می شود کاربران ترغیب شوند که در لیست ایمیل شما ثبت نام کنند. از تصاویر و لحن دستوری استفاده کنید تا توجه کاربران بلاگ را به لیست ایمیل خودتان جلب کنید.
- دریافت آدرس ایمیل قبل از تکمیل خرید: احتمال خرید دوباره مشتری های قبلی، نسبت به مشتری های جدید بیشتر است. به همین خاطر می توانید در هنگام تکمیل خرید، آدرس ایمیل مشتری را هم در کنار اطلاعات دیگر دریافت کنید.
- دوره های آزمایشی: خیلی از نرم افزارهای و وبسایت های خدماتی، از دوره های آزمایشی برای افزایش لیست ایمیل خودشان استفاده می کنند. در این روش کاربر می تواند پس از ثبت ایمیل و اطلاعات خود، مدت مشخصی به صورت رایگان از نرم افزار استفاده کند. با این روش می توانید بعدا هم با مشتری در ارتباط باشید و او را راضی کنید که نرم افزار یا خدمات موردنظر را خریداری کند.
- تبدیل مخاطبان سوشال مدیا به مخاطب ایمیل: در صورتی که فردی در شبکه های اجتماعی شما را دنبال می کند، این احتمال وجود دارد که مشتاق باشد اخبار شما را هم از طریق ایمیل پیگیری کند. به همین خاطر می توانید هر چند وقت یکبار مزایای عضویت در خبرنامه ایمیلی خودتان را در شبکه های اجتماعی هم تبلیغ کنید.
افزایش احتمال تحویل ایمیل
آیا می دانستید که به صورت میانگین ۲۷.۶٪ از ایمیل های ارسالی توسط کسب و کارها، هیچوقت به مقصد نمی رسند؟ پروتکل های اختصاصی سرویس دهنده ها، الگوریتم های مربوط به سرویس های ایمیل و تنظیمات شخصی هر اکانت موانعی هستند که باعث می شوند ایمیل شما به کاربر نرسد. این بدین معنی است که یک عدد از هر چهار ایمیل شما هیچوقت به مخاطب خود نمی رسد.
برای افزایش احتمال تحویل ایمیل های خودتان باید کارهای مهم اما ساده زیر را انجام دهید:
- آهسته شروع کنید: در صورتی که قبلا هیچوقت برای مخاطبین خودتان ایمیل تبلیغاتی ارسال نکرده اید و قصد دارید تازه شروع کنید بهتر است با تعداد کمتری کار خودتان را آغاز کنید. در صورتی که به یکباره یک ایمیل را برای تعداد زیادی مخاطب ارسال کنید، از طرف سرویس دهنده به عنوان اسپمر شناخته می شود.
- لیست ایمیل خودتان را مرتبا اصلاح کنید: مرتب بودن لیست ایمیل برای موفقیت در ایمیل مارکتینگ ضروری است. به صورت مرتب لیست ایمیلی که دارید را بررسی کنید و آدرس های تکراری، غلط های املایی و اکانت هایی که ایمیل ها را باز نمی کنند را پاک کنید.
- امکان لغو عضویت را به کاربر بدهید: براساس قانون CAN-SPAM که در سال ۲۰۰۳ ایجاد شد، تمامی کاربران باید این امکان را داشته باشند که هر لحظه از لیست ایمیل شما خارج شوند. معمولا اکثر کسب و کارها یک لینک برای لغو عضویت در قسمت پایین ایمیل خودشان قرار می دهند.
- ایجاد ایمیل های مخصوص موبایل: امروزه اکثر ایمیل ها روی گوشی های موبایل باز می شوند و به همین خاطر باید مطمئن شوید که قالب ایمیل شما روی موبایل هم به خوبی نمایش داده می شود. کدهای HTML خیلی خوب روی موبایل اجرا می شوند اما باید مطمئن باشید که کد نوشته شده هیچ مشکلی ندارد وگرنه ممکن است توسط سرویس دهنده بلاک شوید.
نحوه ایجاد خبرنامه
اولین قدم برای ایجاد خبرنامه این است که اهداف خودتان را مشخص کنید. اول به این سوال پاسخ دهید که از خبرنامه برای افزایش فروش استفاده می کنید یا فقط می خواهید در ذهن مخاطب بمانید؟ سپس چند معیار برای بررسی موفقیت خودتان تعیین کنید.
پس از تعیین اهداف درک مشخصی از نوع محتوایی که باید ارائه دهید خواهید داشت و می توانید یک قالب ایمیلی تهیه کنید که سازگاری کافی را با برندینگ شما داشته باشد. از رنگ های اختصاصی برند خودتان استفاده کنید، لوگوی خودتان را حتما داخل ایمیل قرار دهید و دسترسی به محتوای ایمیل را هم برای کاربر ساده کنید. بهتر است با یک طراح گرافیک و طراح سایت صحبت کنید تا از نمایش صحیح خبرنامه در دستگاه های مختلف مطمئن شوید. آموزش افزونه ای برای ایجاد خبرنامه می تواند راهنمای خوبی برای شما باشد.
برای ایجاد خبرنامه ابزارهای مختلفی وجود دارد که می توانید از آن ها برای ساخت قالب و ارسال ایمیل نهایی به مخاطبین خودتان استفاده کنید. برخی از محبوب ترین ابزارها عبارتند از:
- میل چیمپ
- Pardao
- Marketo
- ActiveCampaign
- CampainMonitor
اندازه گیری مقدار موفقیت خبرنامه
برای اطمینان از موفقیت خبرنامه ایمیلی خودتان، باید قبل از هر چیز یک برنامه خوب داشته باشید. بخشی از این برنامه شامل بررسی موضوع از جنبه های مختلف است. پلتفرم های ایمیل مارکتینگ ابزارهای متنوعی دارند که با استفاده از آن ها می توانید میزان موفقیت خبرنامه خودتان را اندازه گیری کنید.
با استفاده از این ابزارها می توانید موارد زیر را اندازه گیری کنید:
- تعداد افرادی که ایمیل شما را باز کرده اند
- تعداد افرادی که روی لینک های داخل ایمیل شما کلیک کرده اند
- افرادی که عضویت خودشان را لغو کرده اند
این معیارها را به دقت پس از هر کمپین بررسی کنید. با این کار می توانید قسمت هایی که به تغییر نیاز دارند را پیدا کنید و اثربخش بودن تغییرات ایجاد شده را هم بررسی کنید. برای مثال در صورتی که ضریب باز شدن یکی از ایمیل های شما کم باشد متوجه خواهید شد که باید عنوان آن را تغییر دهید و یا به صورت شخصی سازی شده تر بنویسید. همچنین در صورتی که این تصمیم اثربخش باشد باید ضریب باز شدن ایمیل بعدی و همچنین CTR آن افزایش یابد.
بهترین افزونه های خبرنامه برای وردپرس
میلستر یکی از بهترین افزونه های خبرنامه وردپرس است. با استفاده از این افزونه می توانید بدون نیاز به حتی یک خط کدنویسی و یا پرداخت هزینه های سرسام آور مربوط به سرویس های ایمیل، از خبرنامه برای کسب و کار خودتان استفاده کنید و آن را بهبود ببخشید.
برخی از امکانات میلستر به شرح زیر هستند:
- ویرایشگر با قابلیت کشیدن و رها کردن
- امکان ارسال پاسخ خودکار
- تجزیه و تحلیل کمپین ها
- ایجاد مشترک، لیست و فرم به صورت نامحدود
- سازگاری با انواع افزونه های معروف وردپرس
- امکان استفاده از تصویر در کمپین ها
- پشتیبانی از ابزارک ها
- و…
افزونه حرفه ای ایجاد فرم های عضویت در خبرنامه بلوم | Bloom
افزونه بلوم یکی از بهترین افزونه های وردپرسی برای ساخت و نمایش فرم عضویت در خبرنامه است. این افزونه قابلیت های متنوعی دارد و می توانید از پنل تنظیمات پیشرفته و طرح های آماده ای که دارد برای نمایش فرم های زیبا استفاده کنید. همچنین این محصول با انواع افزونه های وردپرسی حال حاضر سازگاری دارد.
پنل آمارگیر پیشرفته، طراحی زیبا، بیش از ۱۰۰ طرح و فرم از پیش آماده، داشبورد و پنل تنظیمات پیشرفته و… فقط برخی از ویژگی هایی است که باعث شده این افزونه به یکی از بهترین افزونه های خبرنامه وردپرسی تبدیل شود.
سخن نهایی
لیست ایمیل یکی از مهم ترین ابزارهایی است که در اختیار دارید و به همین خاطر ضروری است که شما و تیمتان باید بهترین ایمیل های ممکن را برای مخاطبین ارسال کنید. اما چطور می توانید از این موضوع مطمئن شوید؟
ساده ترین روش برای این منظور استفاده از یک چک لیست است. استفاده از چک لیست باعث می شود لحن و پرسونای برند شما در تمامی ایمیل ها حفظ شود و به صورت مستمر هم نیازهای مخاطبین خودتان را تامین کنید. با این کار می توانید کمپین های مارکتینگ آینده خودتان را هم بهبود ببخشید و به شکل چشمگیری میزان بازگشت سرمایه تان را افزایش دهید.