حفظ مشتری یکی از بزرگترین کلیدهای موفقیت در تجارت شماست. طبق تحقیقات، افزایش 5 درصدی در حفظ مشتری می تواند سود را 25 تا 95 درصد افزایش دهد. همچنین، گرفتن مشتری های جدید می تواند پنج برابر بیشتر از حفظ مشتریان فعلی برای شما هزینه داشته باشد. بنابراین، ایجاد یک برنامه وفاداری مشتریان برای افزایش حفظ مشتری به شما کمک می کند تا هزینه ها را کاهش داده و به رشد کسب و کار دست پیدا کنید. در این مقاله روش های ایجاد سیستم امتیاز و پاداش برای حفظ مشتریان را بیان می کنیم.
انواع مختلفی از سیستم های وفاداری مشتری وجود دارد که می تواند تعامل مشتری را افزایش داده و وفاداری وی را به نام تجاری شما تقویت کند. اما اگر صاحب فروشگاه تجارت الکترونیک هستید، سیستم امتیاز و پاداش یک انتخاب عالی خواهد بود. در این مقاله، ما بهترین راه های پاداش دادن به مشتریان وفادار را از طریق سیستم پاداش مبتنی بر امتیاز به شما معرفی خواهیم کرد.
سیستم امتیاز و پاداش چیست؟
سیستم پاداش امتیاز، یک سیستم وفاداری مشتریان است که به شما امکان می دهد به مشتریان در ازای اقدامات مختلفی که در وب سایت شما انجام می دهند، از جمله خرید، نوشتن نظرات محصول، مراجعه به دوستان و غیره با امتیازات یا تخفیف در خریدهای بعدی، پاداش دهید.
سیستم پاداش امتیاز برای افزایش تعامل مشتری در فروشگاه آنلاین شما و همچنین تشویق وی به خریدهای مکرر برای پاداش دادن طراحی شده است. هرچه مشتریان فعالیت بیشتری برای تعامل با فروشگاه شما انجام دهند، امتیاز بیشتری دریافت می کنند. همچنین، هنگام سفارش دادن با قیمت بالاتر، می توانند تعداد بیشتری امتیاز کسب کنند.
ساخت سیستم های امتیاز و پاداش ساده نیست، زیرا یک برنامه موفق وفاداری مشتریان نیاز به مراحل زیادی دارد. اگر انجام این کار توسط خودتان سخت باشد، چندین نرم افزار مفید سیستم پاداش وجود دارد که می تواند به شما در ایجاد یک سیستم مدیریت امتیاز پاداش موثر در این مقاله کمک کند. بسیاری از سیستم عامل ها همچنین به شما امکان می دهند یک برنامه سیستم پاداش امتیاز ایجاد کنید تا مشتریان شما بتوانند به راحتی از طریق دستگاه های تلفن همراه خود امتیاز کسب کرده وخرید کنند.
اگر فروشگاه تجارت الکترونیک شما وردپرسی است، می توانید نگاهی به افزونه امتیاز و پاداش ووکامرس بیندازید که ابزاری قدرتمند برای طراحی بهترین سیستم پاداش برای مشتریان وفادار محبوب شما می باشد.
چرا وفاداری مشتری مهم است؟
وفاداری مشتری به این دلیل که سهم از کیف پول مشتری، تبلیغات شفاهی و اعتماد مشتری را افزایش میدهد، اهمیت زیادی دارد. مشتریان فعلی شما بزرگترین منبع درآمد برای شرکت شما هستند، بنابراین افزایش وفاداری مشتری کلید بهبود نتیجه کسب و کار شما است.
مشتریان وفادار چیزی است که همه شرکت ها آرزوی آن را دارند. درادامه مزایای اصلی آن را بررسی میکنیم.
افزایش سهم از کیف پول مشتری
سهم کیف پول به مقدار پولی که مشتری برای یک برند خاص خرج میکند در مقایسه با مقداری که برای رقبای برند خرج میکند، اشاره دارد. مشتریان زمان و پول بیشتری را صرف برندهایی می کنند که به آنها وفادار هستند. این به معنای سهم بیشتری از کیف پول برای شما خواهد بود.
بازاریابی شفاهی
یک مشتری وفادار، برند شما را تبلیغ میکند. اگر آنها مشتریان همیشگی شما باشند، مطمئناً به اندازه کافی از محصولات و خدمات شما راضی هستند که آنها را به افراد دیگر توصیه کنند. مشتریان وفادار به دوستان و همکاران خود در مورد برند های مورد علاقه خود می گویند، که باعث افزایش ترافیک و بازاریابی شفاهی میشود.
افزایش اعتماد
وفاداری مشتری همچنین باعث ایجاد حس اعتماد قوی به برند شما از طرف مشتریان می شود. وقتی مشتریان تصمیم میگیرند که دوباره از برند شما خرید کنند، به این معنی است که ارزشی از برند شما میگیرند که از دیگر برندها نمیگیرند.
از آنجایی که ما می دانیم که به دست آوردن یک مشتری جدید بیشتر از حفظ یک مشتری فعلی هزینه دارد، جذب مشتریان جدید توسط مشترین قدیمی، یک موفقیت برای بازاریابان، فروشندگان و مدیران موفقیت مشتری محسوب میشود.
چگونه مشتریان را وفادار نگه داریم؟
-
نسبت به مشتریان خود بخشنده باشید
در ابتدا ممکن است به نظر برسد که برنامه های وفاداری مشتری، چیزی بیش از یک طرح برای ترغیب مشتریان به خرج کردن پول بیشتر نباشد. همه ما گاهی اوقات ممکن است بدبین باشیم.
به همین دلیل است که برنامه های وفاداری مشتری که واقعاً بر اساس صداقت هستند، در بین بقیه مطرح می شوند. اگر برنامه وفاداری شما از مشتریان میخواهد که پول زیادی صرف خرید محصولات کنند تا در نهایت پاداش آنها تنها یک تخفیف باشد، برنامه وفاداری مشتری شما اشتباه است. شما باید به مشتریان نشان دهید که چقدر برای آنها ارزش قائل هستید. با ارائه مزایایی که مناسب باشند، آنها حتما عضو سایت شما شده و به مشتریان شما تبدیل میشوند.
-
قدردانی خود را نشان دهید.
ممکن است فکر کنید که با ارائه یک برنامه وفاداری، قدردانی خود را از وفاداری آنها نشان میدهید. در نظر داشته باشید که مشتریان شما معمولا تحت تاثیر برنامه های وفاداری رقبای شما قرار میگیرند. قدرانی از مشتریانتان، برنامه وفاداری مشتریان شما را متمایز میکند. این قدردانی را میتوانید از طریق یک یادداشت دست نویس یا یک پیام انجام دهید. یادداشت تشکر را در جعبه محصول ارسالی یا ایمیل های تأیید خرید بگنجانید. همچنین میتوانید کارت پستال هایی را مخصوص مناسبت هایی مانند سال نو به مشتریانتان ارسال کنید.
-
یک انجمن برای مشتریان خود بسازید.
مشتریان همیشه بیشتر از اینکه به برند شما اعتماد کنند به همتایان خود اعتماد خواهند کرد.
در رسانههای اجتماعی، فروم ها و مواردی دیگر، کوچکترین حرکات را برای تمام جهان میتوان به اشتراک گذاشت. اما، شما میتوانید با راه اندازی انجمنی که تعاملات مشتری با مشتری را تقویت میکند، از این موقعیت به نفع خود استفاده کنید. یک انجمن مشتریانی را راه اندازی کنید که در آن انحمن به مشتریان خود اجازه دهید تا در مورد موضوعات مختلف مانند عیب یابی محصول یا به اشتراک گذاری تجربیات خود از خدمات شما، با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. حتی اگر مشتریانی برای شما نظرات منفی بگذارند، میتوانید به آنها پاسخ دهید و اگر در کار شما مشکلی وجود دارد، آن را اصلاح کنید. وجود یک انجمن مشتریان، ارائه بهترین کیفیت توسط شما را تصمین میکند و مشتریانتان را در طول زمان راضی نگه می دارد. برای این منظور، برنامه های وفاداری مشتری به کار می آید.
11 روش برای ایجاد بهترین سیستم امتیاز و پاداش برای وفاداری مشتریان
شماره 1: برای ثبت نام در سایت به مشتریان پاداش دهید.
ایجاد حساب کاربری اولین فعالیت مشتریان در وب سایت شماست که می تواند با آن امتیازات پاداش دریافت کند. بسیاری از افراد معمولاً هنگام مراجعه به وب سایت، مایل نیستند از اطلاعات شخصی و تماس خود برای ثبت نام در حساب استفاده کنند یا شاید برای انجام این کار خیلی تنبل باشند. بنابراین، می توانید سیستم امتیاز و پاداش را به عنوان انگیزه های قوی برای ثبت نام در سایت خود فراهم کنید.
هنگامی که داده های مشتری را از طریق مراحل ثبت نام به دست آوردید، می توانید از این اطلاعات برای طراحی کمپین های بازاریابی شخصی برای هدف قرار دادن موثرتر مشتری استفاده کنید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف کنندگان 40٪ بیشتر احتمال دارد محصولات پیشنهادی را براساس اطلاعاتی که با برند به اشتراک گذاشته اند، مشاهده کنند. بنابراین از این طریق می توانید مشتریان وفادار بیشتری کسب کرده و درآمد خود را افزایش دهید.
شماره 2 : برای خریدها به مشتریان پاداش دهید.
این یکی از متداول ترین روش های پاداش دادن به مشتریان در سیستم پاداش تجارت الکترونیکی با یک اصل ساده است. برای کسب درآمد بیشتر هزینه کنید. با این امکان در هر بار خرید، می توانید امتیاز کسب کنید، می توانید آنها را برای خرید بیشتر و هزینه بیشتر محصولات خود ترغیب کنید.
شما باید برای هر نقطه مقدار مشخصی تعیین کنید و تعداد مربوط به آن را درست در کنار قیمت هر محصول در هر صفحه ای که محصول نمایش داده می شود (صفحه محصول ، صفحه دسته و غیره) نمایش دهید. به عنوان مثال، شما می توانید به ازای هر 10 هزار تومان هزینه توسط مشتری، یک امتیاز پاداش دهید. بنابراین، پس از خرید یک کالای 100هزار تومانی، 10 امتیاز پاداش به حساب آنها اضافه می شود. این 10 امتیاز می تواند برابر با 10 هزار تومان تخفیف در سفارش بعدی آن ها باشد.
یک نکته دیگر که باید بخاطر بسپارید، تعیین تاریخ انقضا برای امتیازات و پاداش است که به مشتریان یادآوری می کند از امتیازات خود استفاده کنند. به عنوان مثال هر امتیاز می تواند سه ماه معتبر باشد.
شماره 3 : برای بررسی محصولات به مشتریان امتیاز دهید.
ایده دیگری که باید برای طراحی سیستم امتیاز و پاداش خود در نظر بگیرید، این است که به مشتریان اجازه دهید با نوشتن نظر درباره محصولات خریداری شده، امتیاز جمع کنند. آیا می دانید محصولی با پنج نظر 270٪ بیشتر از کالای بدون بررسی خریداری می شود؟
با این حال، خریداران اغلب انگیزه ای برای بازگشت و به اشتراک گذاشتن بازخورد در مورد کالای خریداری شده خود نمی یابند. بنابراین، می توانید با پاداش دادن به آنها، آنها را تشویق کنید که به سایت شما برگردند و درباره محصول نظرات خود را بنویسند. به این ترتیب، می توانید با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر، فروش خود را افزایش داده و همچنین با مشتریان ارتباطی محکم برقرار کنید.
شماره 4 : برای فعالیت های ارجاع به مشتریان پاداش دهید.
گزارشی نشان داد که بیش از 90٪ از مصرف کنندگان بیش از تبلیغات، به پیشنهادات دوستان و خانواده اعتماد دارند. با پاداش دادن به خانواده و دوستانشان به فروشگاه آنلاین شما، آسان است که مشتریان خود را به یک مشتری وفادار و سفیر معتبر تجاری تبدیل کنید.
آن دسته از مشتریان جدید همچنین می توانند به برنامه وفاداری مشتریان شما علاقه مند شده و سپس به یک مراجعه کننده نیز تبدیل شوند. از این رو، این راه در طولانی مدت به سود تجارت شما خواهد بود. علاوه بر این، پس از بازدیدکننده ای که با استفاده از کد ارجاع شما با موفقیت خرید می کند، می توانید به مشتریان امتیازات اضافی بدهید.
شماره 5 : به مشتریان امتیاز دهید تا نظرات خود را به اشتراک بگذارند.
به اشتراک گذاری محتوا و محصولات خود در شبکه های اجتماعی راهی عالی برای هدایت ترافیک ارگانیک بیشتر به وب سایت شماست. بنابراین، چرا با اجازه دادن به آنها برای به دست آوردن امتیازات پاداش از طریق اشتراک اجتماعی، اجازه نمی دهید مشتریان شما در این زمینه به شما کمک کنند؟
این ایده همچنین آنها را تشویق می کند تا محصولات مورد علاقه خود را با شبکه اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. اکنون، شانس بیشتری برای تبدیل ترافیک اجتماعی به فروش دارید و مشتریان شما امتیازات بیشتری برای بازپرداخت تخفیف و پیشنهاد دریافت می کنند.
علاوه بر این، پاداش دادن به مشتریان برای ارسال نظرات در وبلاگ شما می تواند به شما کمک کند تا اطلاعاتی راجع به علاقه آنها دریافت کنید و سپس استراتژی های محتوا را برای ارائه بهترین خدمات به آنها ایجاد کنید.
شماره 6 : با اشتراک خبرنامه به مشتریان پاداش دهید.
بازدیدکنندگان وب سایت کمتر عضو خبرنامه می شوند، اما در صورت پاداش دادن به این اقدام، وضعیت تغییر می کند. پس از آن، می توانید با ارسال محتوای آموزنده و پیشنهادهای جذاب از طریق خبرنامه های هفتگی یا ماهانه، آنها را خوشحال و حفظ کنید و برنامه وفاداری مشتریان خود را اجرا کنید.
فراموش نکنید که هنگام ارسال خبرنامه به مشتریان، از ابزارهای بازاریابی ایمیل برای شخصی سازی محتوای ایمیل استفاده کنید. یکی از این ابزار ها که بسیار مناسب کاربران وردپرس است، افزونه میلستر می باشد.
شماره 7 : برای دانلود اپلیکشن کسب وکارتان به مشتریانتان پاداش دهید.
تعداد کسب و کارهایی که بر توسعه اپلیکشن ها سرمایه گذاری میکنند، در حال افزایش است. اما اگر کسی اپلیکشن کسب و کار شما را دانلود نکند، فایده ای ندارد. با ارائه پاداش به کاربرانی که اپلیکشن شما را دانلود میکنند، آنها را ترغیب به دانلود و استفاده از اپلیکشن کنید.
شماره 8: به کاربرانی که در شبکه های اجتماعی پیام میگذارند، پاداش دهید.
رسانه های اجتماعی، راهی برای افزایش آگاهی از برند و جلب توجه به برند شماست. با ارائه امتیازاتی برای پرسیدن سوال یا گذاشتن نظر در شبکه های اجتماعی خود، به مشتریان امتیازی ارائه دهید تا به وسیله افزایش بازدید از شبکه های اجتماعی برندتان، به اعتبار برند خود بیفزایید.
شماره 9: کمک به یک موسسه خیریه
به مشتریانی که به خیریه ای که کسب و کار شما حامی آن است، کمک مالی میکنند، امتیاز بدهید. در این صورت، مشتریان شما احساس میکنند مبلغی که به عنوان کمک به حساب موسسه خیریه واریز کردهاند، به آنها برمیگردد. با این کمک مالی، مشتریان شما از انجام این کار احساس بهتری نسبت به برند شما دارند. (خودتان نیز احساس خوبی پیدا میکنید.)
شماره 10: جشن گرفتن رویدادهای مهم زندگی مشتریانتان
روز تولد یا سالگرد اولین بازدید مشتریانتان از سایت را یادداشت کنید تا در آن روز به مشتریانتان پاداشی بدهید. این کار کوچک، احساس قدرانی شما را نسبت به مشتریانتان نشان میدهد. برای جشن گرفتن این رویدادهای مهم، باید اطلاعاتی را از مشتریان خود جمع آوری کنید و از آنها بخواهید در سایت شما ثبت نام کرده و روز تولدشان را در پروفایل خود وارد کنند. همچنین میتوانید زمانی که فروشگاهتان به موفقیتی دست پیدا کرد، به مشتریانتان امتیاز بدهید، مانند زمانی که بیستمین سال تاسیس برند خود را جشن میگیرید.
شماره 11: با یک کسب و کار دیگر همکاری کنید.
تبلیغات متقابل می تواند به تنهایی یک تاکتیک بازاریابی موثر باشد، اما میتوانید سیستم پاداش و امتیاز خود را نیز در آن قرار دهید. به عنوان مثال، یک فروشگاه پوشاک ورزشی می تواند با یک باشگاه ورزشی همکاری کند تا مشتریان آن فروشگاه بتوانند با تخفیف، عضو باشگاه شوند. در ازای آن، باشگاه نیز میتواند به اعضای خود تخفیف هایی مربوط به فروشگاه لباس ورزشی را به کاربران خود ارائه دهد. این یک برد-برد برای هر دو کسب و کار است. سعی کنید با برندهایی همکاری کنید که مشتریان مشابه شما دارند اما رقیب شما نیستند. به عنوان مثال، اگر فروشگاه شما در یک مرکز خرید قرار دارد، میتوانید با فروشگاه های مجاور که محصولات متفاوتی ارائه میدهد، همکاری کنید تا مشتریان آنها را به سمت فروشگاه خود جذب کنید. اگر مشتریان در حین خرید در فروشگاه مجاور شما، پیشنهاد تخفیف از فروشگاه شما دریافت می کنند، آنها به بازدید از فروشگاه شما ترغیب میشوند.
آیا شما آماده ایجاد یک سیستم پاداش امتیاز کامل برای کسب و کار خود هستید؟
ایجاد سیستم امتیاز و پاداش یکی از موثرترین راه ها برای ایجاد وفاداری مشتریان به نام تجاری شما است. شما می توانید به دلیل بسیاری از اقداماتی که مشتریان در وب سایت تجارت الکترونیکی شما انجام می دهند، مانند خریدها، بررسی محصولات، معرفی ها و غیره به آنها پاداش دهید. این باعث افزایش مشتری می شود، نرخ تبدیل شما افزایش می یابد و درآمد شما به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
یک سیستم پاداش نقطه ای موثر نه تنها باعث تقویت ارتباط شما با مشتریان فعلی می شود، بلکه به نام تجاری شما در مقایسه با سایر رقبا نیز کمک می کند.
از نکات مفید ما در بالا استفاده کنید و همین امروز ساختن یک برنامه امتیاز و پاداش برای مشتریان خود را شروع کنید.
همچنین می توانید در مقاله ما درباره ایجاد برنامه وفاداری مشتریان، بیشتر بخوانید.