محتوا یک عنصر کلیدی است که زیربنای هر پروژه ای در اینترنت بوده و شامل مقالات، اخبار، انتشارات رسانه ای، مصاحبه ها، بحث ها، بررسی ها و تجزیه و تحلیل ها است. همه این موارد برای کاربران بسیار جالب است.
ایجاد محتوای با کیفیت بالا روشی موثر برای جذب مشتریان احتمالی جدید به سایت شما و حفظ مخاطب است. انتشار مقالات مرتبط، بررسی ها و نکات باعث افزایش ترافیک ورودی و پیج رنک می شود. اما تنها تولید و انتشار محتوا برای رشد سایت کافی نیس. برای پیشی گرفتن از سایر سایتها، باید برای سایتتان اعتبار سازی کنید. این امر می تواند با گرفتن لینک از وب سایت های معتبر، برندسازی و پرورش مخاطبی که به تقویت محتوای شما کمک می کند ، محقق شود. گوگل تأیید کرده است که لینک ها و محتوای با کیفیت دو مورد از سه فاکتور مهم رتبه بندی در سئو هستند. سایت های قابل اعتماد تمایل دارند به سایت های معتبر دیگر و سایت های اسپم تمایل دارند به دیگر سایت های اسپم لینک دهند. اما لینک دقیقاً چیست؟ چگونه می توانید آنها را از وب سایت های دیگر به دست آورید؟ با اصول اولیه شروع می کنیم.
لینک بیلدینگ چیست؟
همانطور که از نامش پیداست، لینک بیلدینگ فرآیند قرار دادن پیوند های صفحات خود در سایر صفحات می باشد. لینک بیلدینک زمانی باعث افزایش رتبه شما در گوگل می شود که بر اساس آن استراتژی خود را تغییر داده و با مختصصان دیگر ارتباط برقرار کنید. لینک ها را فقط در زمان و در صفحه ای که برای کاربران مفید واقع شود، قرار دهید.
روش هایی که موتور های جستجو از لینک بیلدینگ استفاده می کنند
موتورهای جستجو از دو روش اساسی از پیوندها استفاده می کنند:
- برای کشف صفحات وب جدید، که موتور های جستجو می توانند از آن ها در نتایج جستجوی خود استفاده کنند
- برای کمک به تعیین رتبه یک صفحه در نتایج آنها
موتور های جستجو محتوای صفحات موجود در وب را بررسی کرده و پس از استخراج، آن ها را به فهرست های خود اضافه می کند. به این ترتیب، آنها می توانند تصمیم بگیرند که آیا یک صفحه از کیفیت کافی برای رتبه بندی بالا در کلمات کلیدی مرتبط برخوردار است یا خیر. در زمان انجام این فرآیند موتور های جستجو فقط به محتوای صفحه توجه نکرده و تعداد لینک های قرار داده شده در آن صفحه از وب سایت های خارجی و کیفیت آن وب سایت های خارجی نیز برای آنان حائز اهمیت است.
به طور کلی، هرچه وب سایت هایی که لینک مطلب شما را در سایتشان قرار می دهند بالاتر باشد، شما می توانید رتبه بالاتری در نتایج جستجو داشته باشید.
گوگل در اواخر دهه 1990 میلادی با استفاده از لینک ها که به عنوان یک عامل رتبه بندی هستند، توانست بر بازار موتورهای جستجو تسلط پیدا کند.
لری پیج، یکی از بنیانگذاران گوگل، توانست با اختراع PageRank کیفیت یک صفحه را تا حدودی براساس تعداد پیوندهای اشاره شده به آن اندازه گیری کند. این معیار بعنوان بخشی از الگوریتم رتبه بندی سایت ها مورد استفاده قرار گرفت و به یک سیگنال قوی تبدیل شد. پس از وارد شدن این الگوریتم به گوگل ، نتایج جستجوی بسیار مفیدتر و مرتبط تری نسبت به رقبای آن زمان ارائه شده و روشی بسیار موثر بود. زیرا لینک ها می توانستند به عنوان رای اعتماد به یک صفحه تلقی شوند، و به معنی این است که صفحات با ارزش کمتر لینکی دریافت نمی کنند. دقیقاً مانند زمانی که شما دوست خود را به یک رستوران بد نمی فرستید.
آموزش بهبود وضعیت سئو به کمک متا تگ ها را حتما مطالعه کنید.
اگر لینک های زیادی را در صفحه وبسایت خود قرار دهید، چه اتفاقی می افتد؟
اگر لینک هایی که در صفحه خود قرار می دهید دارای کیفیت بالا، معتبر و مرتبط بوده دارای تعداد زیادی متن لنگر (انکر تکست) نباشند، مشکلی برای سایت شما به وجود نیامده و در این صورت سایت شما شامل جریمه الگوریتم پنگوئن نمی شود.
با این حال، ایجاد پیوندهای بی کیفیت یا نامربوط ممطمئنا به رتبه موتورهای جستجوی سایت شما آسیب می رساند. این آسیب به تعداد پیوندهایی که از یک دامنه خاص ایجاد می کنید نیز بستگی دارد. اگر پس از ایجاد پیوند به سایت خود افزایش چشمگیری در ترافیک جستجو مشاهده نکردید، این بدان معناست که یا پیوندها کیفیت پایینی دارند یا محتوای شما با ارزش و غنی نیست. در صورت عدم بروز این دو مورد، می توانید صفحات بیشتری را به سایت خود اضافه کنید تا به سادگی مشکل را برطرف کرده و منجر به ترافیک بیشتر شود. بنابراین، اگر متوجه افزایش ترافیک نشدید، ناراحت نشوید.
حتی اگر پیوند هایی با کیفیت بالا در وب سایت خود قرار دهید، حداقل سه تا شش ماه طول می کشد تا نتایج ظاهر شوند.
3 نوع لینک بیلدینگ که رتبه جستجوی سایت شما را افزایش می دهد
بک لینک ها (پیوندهای ورودی)
بک لینک ها ( لینک های ورودی از سایر وب سایت ها به وب سایت شما ) یکی از 10 فاکتور مهم رتبه بندی گوگل است. در حالی که متخصصان سئو سعی می کردند تا حد امکان بک لینک بیشتری برای افزایش رتبه جستجو دریافت کنند، اما این دیگر رویکرد درستی نیست. وقتی صحبت از بک لینک می شود، کیفیت اهمیت دارد.
محتوای ارزشمندی تولید کنید که باعث ایجاد علاقه در کاربران شود. بهترین راه برای دریافت بک لینک با کیفیت، تولید محتوای ارزشمند است که به صورت ارگانیک پیوندهایی را از وب سایت هایی ایجاد می کند که می خواهند آن مطالب را با بازدیدکنندگان خود به اشتراک بگذارند.
سایت های با اعتبار خوب را پیدا کنید و از آنها بخواهید که به سایت شما لینک دهند. سایت رقبای خود را بررسی کنید و ببینید چه سایت هایی به سایت آنها لینک می دهند.
پیوند های بد را حذف یا رد کنید. کسی برای لینک دادن به سایت شما نیاز به اجازه گرفتن ندارد، بنابراین ممکن است پیوندهایی از سایت های با اعتبار کمتر دریافت کنید و این می تواند به رتبه سایت شما آسیب برساند. حتما پیوندهای سایت خود را با Google Search Console مرتباً بررسی کنید. در صورت مشاهده پیوندهای با کیفیت پایین، با وب سایت منبع تماس بگیرید و از آن بخواهید پیوند را حذف کند یا با استفاده از disavow links tool در Google Search Console از Google بخواهید هنگام بررسی سایت شما این پیوندها را در نظر نگیرد.
افزونه لینک ساز خودکار وردپرس می تواند کمک زیادی در این زمینه باشد. پیشنهاد می کنیم از این افزونه وردپرسی استفاده کنید.
پیوندهای خروجی
بک لینک ها مهمترین نوع پیوندها هستند ، اما پیوندهای خروجی (پیوندهای وب سایت شما به سایتهای دیگر) نیز می توانند رتبه جستجوی سایت شما را بهبود ببخشند. محتوای سایت خود را بررسی کنید و مکان هایی را که پیوند خروجی برای بازدیدکنندگان سایت شما مناسب است، شناسایی کنید، مانند پیوند به منبع تحقیق یا محتوای مرتبط یا جامع تر.
حتما پیوندهای خود را طوری پیکربندی کنید که در یک تب یا پنجره جدید باز شوند، بنابراین تب فعلی مرورگر فعلی باز می ماند تا کاربران پس از خواندن اتمام بازدید از سایت لینک شده به سایت شما بازگردند.
پیوندهای داخلی
پیوندهای داخلی (پیوندهایی که به صفحات دیگر داخل همان وب سایت می روند) به بازدیدکنندگان سایت شما کمک می کند تا مطالب مرتبط را در سایت شما پیدا کرده و باعث می شود آنها مدت بیشتری در سایت شما بمانند. پیوندهای داخلی همچنین به موتورهای جستجو در درک معماری سایت شما کمک می کند ، نحوه ارتباط محتوا و مهمترین صفحات سایت شما را شناسایی می کند، که همه آنها می توانند رتبه جستجوی شما را افزایش داده و کاربران مطالب شما را راحت تر پیدا کنند.
هر زمان که یک پست وبلاگ جدید یا محتوای دیگر اضافه می کنید، به دنبال فرصت هایی برای پیوند محتوای مرتبط در سایت خود به پست جدید باشید.
اصول اساسی لینک بیلیدینگ
-
بک لینک های شما کجا هستند؟ مخاطبان خود را مشخص کنید
لینک بیلدینگ، بیشتر به بازاریابی مربوط می شود و کمتر به موارد فنی مربوط می شود. لینک بیلدینگ تنها ساخت انکر تکست و گرفتن حداکثر بک لینک ها نیست. به همین دلیل بسیار مهم است که مخاطبان خود را مشخص کرده و پیوندهای خود را در جایی قرار دهید که تأثیر قابل توجه تری داشته باشند.
استراتژی لینک سازی شما باید از این اصل پیروی کند تا به شما در شناسایی مخاطبان هدف وب سایت تان کمک کند.هدف خود را پیوند دادن به وب سایت های معتبر و مرتبط در موقعیت مناسب خود قرار دهید. یک بک لینک در آن وب سایت می تواند برای سئو سایت شما شگفت انگیز باشد. به خصوص اگر شما در حال تبلیغ وبلاگ هستید. سایت های معتبر می توانند رسانه های خبری مهم، وبلاگ های محبوب، صفحات بزرگ رسانه های اجتماعی و غیره باشند.
نکته: انواع محتوا وجود دارد که می تواند شما را سریعاً در چنین بسترهایی قرار دهد. اطلاعیه های مطبوعاتی و گزارش های مربوط به حوزه کسب و کار از چنین محتوایی هستند.
-
چه چیزی باید ارائه دهید؟ محتوا بسیار اهمیت دارد
قبل از اینکه به لینک بیلدینگ فکر کنید، ابتدا باید محتوای مربوطه را تولید کنید که ارزش پیوند دادن را داشته باشد. محتوا به تنهایی می تواند به عنوان یک استراتژی موثر در لینک بیلدینگ مورد استفاده قرار گیرد. شما نمی توانید به محتوای کم ارزش بک لینک داشته باشید. بهترین بک لینک ها آنهایی هستند که به ارزشمند ترین محتواهای های وب شما پیوند می دهند.
به عنوان مثال، شما نباید بیش از حد بر لینک سازی به صفحه اصلی خود تمرکز کنید. در عوض، شما باید هدفمند ترین مطالب وبلاگ یا مقالاتی را که در وب ذکر شده و به آنها پیوند داده می شود، داشته باشید. اینفوگرافیک، گزارشات دقیق، مقالات جامع، محتوای منحصر به فرد و سایر مطالب با ارزش همیشه پیوندهای قوی دریافت می کند.
-
کلمات کلیدی و رقابت – کجا می خواهید باشید؟
ایجاد محتوای خوب و دریافت بک لینک یک چیز است، اما رتبه بندی محتوا یک چیز دیگر است. برای بررسی کلمات کلیدی خود وقت بگذارید و ببینید چگونه رقبای شما از آنها استفاده می کنند. به عنوان مثال، بک لینک های آنها کجا هستند؟ آیا می توانید با پیوند دادن به وب سایت های معتبرتر، از آنها پیشی بگیرید؟
با این وجود، در کلمات کلیدی، باید کلمات کلیدی خود را با موقعیت وب سایت خود مطابقت دهید. بدست آوردن تعداد زیادی پیوند با کیفیت بالا برای کلمه کلیدی که برای مخاطبان شما مناسب نیست، فایده ای ندارد.
-
در نهایت ، آن را جعل نکنید- لینک بیلدینگ مبتنی بر شایستگی بهترین است
به معنای واقعی، لینک بیلدینگ موثر فقط بازاریابی است. در دام کمپین های بک لینک خودکار قرار نگیرید. آنها آنقدر هوشمند نیستند که گوگل و دیگر موتورهای جستجو را فریب دهند.
ابتکار لینک بیلدینگ شما باید از قوانین بازاریابی طبیعی و شایستگی پیروی کند. اگر از محتوای وب خود در بازاریابی وب سایت خود برای افراد مناسب استفاده کنید، در مکان خوبی قرار خواهید گرفت. اگر محتوای شما برای مخاطبین وب سایت دیگر ارزش قائل شود، آنها به شما پیوند می دهند و بالعکس.
مراحل ایجاد کمپین لینک بیلدینگ
تعیین اهداف
لینک بیلدینگ نوعی بازاریابی آنلاین است که مانند هر نوع بازاریابی، باید با تعیین اهداف شروع کنید. آگاهی از اهداف کمپین خود در همان ابتدا به شما کمک می کند تا استراتژی را ایجاد کنید که بهترین شانس موفقیت را به شما می دهد. همچنین باید اطمینان حاصل کنید که اهداف کمپین ایجاد لینک شما با اهداف کلی کسب و کار شما تطابق دارد. به عنوان مثال ، “ایجاد 10 پیوند” اگر ایجاد 10 پیوند هیچ تاثیری در موفقیت کلی کسب و کار نداشته باشد، هدف خوبی نیست.
پیدا کردن دارایی های خود
در قلب هر کمپین لینک بیلدینگ، دارایی وجود دارد که قصد دارید از آن برای جذب و گرفتن پیوند استفاده کنید. مردم به آنچه شما ارائه می دهید، اهمیت دهند و آنها را به پیوند دادن به شما ترغیب کند. دارایی ها از کسب و کاری به کسب و کار دیگر متفاوت است و شما باید مشخص کنید که دارایی هایی که کسب و کار شما دارد، مورد توجه دیگران است و می تواند در ایجاد لینک مورد استفاده قرار گیرد.
نمونه هایی از دارایی ها عبارتند از:
- محتوا
- داده ها
- محصولات
- خدمات
- مردم
مشخص کنید که به چه نوع پیوندهایی نیاز دارید؟
هنگام تعیین استراتژی کمپین لینک بیلدینگ، باید به انواع پیوندهایی که باید بدست آورید، فکر کنید. انواع مختلفی از پیوند ها را باید در نظر گرفت:
- پیوندها به صفحه اصلی شما
- پیوند به صفحات مهم (مانند صفحات محصول یا دسته)
- پیوندهای حاوی نام برند/نام شرکت شما
- پیوندهایی که حاوی کلمات کلیدی مورد نظر شما هستند
علاوه بر این ، ترکیبی از موارد فوق وجود دارد. شناسایی انواع پیوندهای مورد نیاز شما با تجزیه و تحلیل پیوند دقیق وب سایت فعلی و همچنین نگاهی به نحوه رتبه بندی کلمات کلیدی خاص، در مقایسه با رقبای خود آغاز می شود.
نتیجه گیری
اکنون که اطلاعات لازم در مورد تاکتیک های لینک بیلدینگ به شما داده شده است، زمان شروع کار فرا رسیده است.
اگر قبلاً پیوندی ایجاد نکرده اید، امیدوارم که اکنون مشتاقانه منتظر دریافت اولین پیوند خود باشید. اگر سالهاست که در حال ایجاد پیوند هستید، امیدوارم از شما الهام گرفته شود تا یک تاکتیک جدید را امتحان کنید.
لینک بیلدینگ کار ساده ای نبوده و تاکتیک هایی که باید از آنها برای لینک بیلدینگ استفاده کنید، همچنان در حال تکامل است.