اگر نگاهی به لیست مشاغل پردرآمد چند سال گذشته بیاندازید، قطعاً یکی از گزینه های اول این لیست، همکاری در فروش است. همکاری در فروش که به آن Affiliate Marketing نیز می گویند، در واقع نوعی بازاریابی است. امتیاز ویژه این روش این است که یک معامله دو سر برد برای بازاریاب و کسب و کار محسوب می شود. به همین جهت نیز اکثر کسب و کارها تمایل زیادی برای این نوع همکاری دارند. اگر شما هم مایلید که وارد مسیر همکاری در فروش شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه ابتدا مرور می کنیم که فرآیند همکاری در فروش چگونه است و بعد مراحل 8گانه شروع کسب درآمد از همکاری در فروش را بررسی می کنیم.
فرآیند همکاری در فروش چگونه است؟
پیش از آن که به روش های کسب درآمد از همکاری در فروش بپردازیم، بهتر است فرآیند همکاری در فروش را با هم مرور کنیم. همکاری در فروش به این معنی است که شما در نقش بازاریاب با یک کسب و کار یا مجموعه همکاری می کنید تا محصولات آنها را به فروش برسانید. در واقع شما تبدیل به یک کانال جدید برای فروش محصولات آنها می شوید. سپس بسته به تعداد محصولاتی که به فروش رسانده اید، هزینه ای را به عنوان کمیسیون دریافت می کنید. راهنمای شروع همکاری در فروش برای مبتدیان را مطالعه کنید.
البته دقت کنید که این قرارداد همکاری می تواند بر اساس فاکتورهایی غیر از میزان فروش باشد. برای مثال ممکن است دریافت ترافیک بیشتر برای کسب و کار مهم تر باشد. در این صورت شما بر اساس میزان ترافیکی که برای آن کسب و کار فراهم کرده اید، دستمزد خود را دریافت خواهید کرد. برای شناسایی این که کدام کاربران از طریق بازاریابی شما وارد سایت شده اند، یک لینک اختصاصی برای شما ساخته می شود. سپس شما کاربران را هدایت می کنید که از طریق آن لینک وارد سایت شوند.
چگونه به کسب درآمد از همکاری در فروش بپردازیم؟
مسیر شروع کسب درآمد از همکاری در فروش می تواند بسته به نوع علاقه و موقعیت شما متفاوت باشد. اما در ادامه 8 مرحله برای شروع این مسیر را بررسی می کنیم که همیشه می توانند قدم های پیش رو را برایتان روشن کنند.
1/ انتخاب یک حوزه تخصصی
اول از همه باید حوزه دلخواه خود را انتخاب کنید. برای مثال شاید علاقه داشته باشید که در فروش محصولات غذایی همکاری کنید. یا شاید ترجیح دهید با شرکت های فروش لوازم جانبی کامپیوتر همکاری کنید. در هر صورت یک نکته مهم را در انتخاب حوزه دلخواه خود در نظر بگیرید.
وقتی به عنوان یک بازاریاب همکاری خود را با کسب و کارها شروع می کنید، باید به روش های مختلف مشتریان را جذب کنید. یکی از مهم ترین این روش ها نیز تولید محتواست. بنابراین در فرآیند همکاری در فروش باید به تولید محتوای مرتبط با حوزه خود نیز بپردازید. پس وقتی می خواهید حوزه تخصصی خود را انتخاب کنید، سعی کنید به سراغ شاخه هایی بروید که در آنها مهارت یا به آنها علاقه دارید.
نکته: یک تصمیم هوشمندانه برای انتخاب حوزه همکاری در فروش این است که تحقیق کنید و به سراغ حوزه هایی بروید که تقاضای زیاد و عرضه کم دارند. با این کار شانس موفقیت تان چند برابر خواهد شد.
2/ انتخاب پلفترم
بعد از انتخاب حوزه مد نظر، باید یک پلتفرم را برای شروع همکاری در فروش انتخاب کنید. این پلتفرم می تواند وب سایت، اپلیکیشن، اینستاگرام و …. باشد. این بستر در واقع کانالی است که قرار است از طریق آن محصولات یا خدمات شرکت های دیگر را معرفی کنید.
هر چند که می توانید تمام تمرکز خود را بر یک پلتفرم قرار دهید، اما اگر به دنبال راهی قدرتمندتر برای همکاری در فروش هستید، پیشنهاد می دهیم که حداقل دو پلتفرم را انتخاب کنید. در انتخاب این دو بستر هم دقت کنید که وب سایت ها معمولاً پای ثابت همه برندها و کسب و کارها هستند. پس شما هم می توانید با راه اندازی یک وب سایت، پایه های همکاری در فروش خود را محکم تر بنا کنید.
همچنین در انتخاب پلتفرم دوم نیز بهتر است به سراغ شبکه های اجتماعی بروید. از آنجایی که در حال حاضر اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی است که تعامل بی نظیری با کاربران دارد، فعالیت در این شبکه در کنار وب سایت می تواند یک تصمیم هوشمندانه باشد. ما قبلا نحوه اجرای برنامه همکاری در فروش در اینستاگرام را توضیح داده ایم.
از طرف دیگر اگر قرار است بخش اعظمی از محتواهایتان ویدئویی باشد، پلتفرم یوتیوب نیز یک بستر طلایی برای برقراری ارتباط با کاربران خواهد بود. دقت کنید که در حال حاضر در یوتیوب رقبای کمتری به نسبت سایر پلتفرم ها دارید. به خصوص وقتی صحبت از محتواهای فارسی است، این که خود را به صدر کانال های محتوایی یوتیوب برسانید، کار راحت تری است.
3/ تولید محتوا
حالا وارد مرحله تولید محتوا می شویم. پس باید در پلتفرم هایی که انتخاب کرده اید، محتواهای باکیفیت اختصاصی خود را منتشر کنید. اول از همه باید به سراغ بلاگ وب سایت خود بروید. اگر پیش از این بخش بلاگ یا مجله را راه اندازی نکرده اید، آن را بسازید. سپس موضوعات و کلمه کلیدی های جذاب و محبوب حوزه خود را پیدا کنید. همچنین یک تقویم محتوایی نیز تدوین کنید. در این تقویم عناوین محتواها و تاریخ انتشار هر یک از آنها را مشخص کنید.
نکته: محتواهای ویدئویی محبوب ترین نوع محتوا هستند که می توانند چند برابر بیشتر از محتواهای متنی کاربران را جذب کنند. پس سعی کنید محتواهای ویدئویی را هم بین محتواهای خود قرار دهید. با این کار توجه مخاطبان بیشتری را به خود جلب خواهید کرد و در نتیجه کاربران بیشتری را به مشتری تبدیل خواهید کرد.
4/ دریافت بازدید بیشتر پیش از شروع کسب درآمد از همکاری در فروش
یکی از اشتباهاتی که بسیاری از علاقه مندان به همکاری در فروش مرتکب آن می شوند، عجله کردن برای رسیدن به درآمد است. اما دقت کنید که پیش از آن که به سراغ شرکت ها و کسب و کارها برای پیشنهاد همکاری بروید، باید خود را به جایگاه قابل قبولی برسانید. چرا که باید بتوانید به این کسب و کارها ثابت کنید که یک تربیون قوی دارید که می توانید مخاطبان را از طریق آن جذب کنید. در واقع بسیاری از کسب و کارها برای قبول همکاری، از شما درباره میزان بازدیدکنندگان تان می پرسند. پس اگر واقعاً هنوز این تربیون را ندارید، بهتر است برای شروع همکاری در فروش کمی صبر کنید. با اشتباهات همکاری در فروش آشنا شوید.
برای دریافت بازدید یا ترافیک، روش های مختلفی وجود دارد که برای هر پلتفرمی متفاوت اند.
5/ انتخاب نوع همکاری در فروش
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، توافق همکاری در فروش می تواند به شکل های مختلفی باشد. در این مرحله بهتر است نوع همکاری در فروشی که ترجیح می دهید انجام دهید را انتخاب کنید. هر چند که ممکن است با شرکت هایی همکاری کنید که پیشنهادات متفاوتی به شما بدهند؛ اما در هر صورت بهتر است بدانید کدام نوع همکاری در فروش را ترجیح می دهید تا اگر هنگام توافق با طرف مقابل حق انتخابی داشتید، دست پر باشید.
رایج ترین نوع همکاری در فروش این است که لینک اختصاصی خود را از کسب و کار مد نظر دریافت کنید. سپس این لینک را در اختیار مخاطبان گذاشته و کاربران را به روش های مختلف بازاریابی، برای خرید از طریق آن لینک تشویق کنید. روش دیگر نیز این است که با کسب و کار مد نظر، برای دریافت اقدامات مشخصی از کاربران توافق کنید. در این صورت بسته به نوع توافق، بر اساس تعداد بازدید، تعداد ثبت نام کاربران، تعداد کاربرانی که در خبرنامه عضو شده اند و … کمیسیون خود را دریافت می کنید.
6/ به کسب و کارها پیشنهاد همکاری دهید
در ابتدای مسیر کسب درآمد از همکاری در فروش، این شما هستید که باید به دنبال همکاری با کسب و کارها باشید؛ اما اگر بتوانید در این مسیر پیشرفت کنید، به مرور زمان کسب و کارها به سراغ شما خواهند آمد. پس حالا که اول راه هستید، کسب و کارهایی که مرتبط به حوزه انتخابی شما هستند را پیدا کرده و به آنها پیشنهاد همکاری دهید.
7/ بازاریابی را شروع کنید
وقتی با یک کسب و کار توافق کردید و کارتان شروع شد، نوبت به بازاریابی برای تشویق کاربران می رسد. برای این کار باید استراتژی هایی را برای خود مشخص کنید. برای مثال تعیین کنید که چه اقداماتی را قرار است برای بازاریابی انجام دهید، برای هر بخش قرار است چه قدر هزینه کنید و …. .
هر چند که در طراحی استراتژی بازاریابی، اصول و نکات گسترده ای وجود دارند که هر یک از آنها می توانند یک قدم شما را به هدف تان نزدیک تر کنند، اما در ادامه به 3 تا از مهم ترین این نکات اشاره می کنیم.
نکته اول: فقط فروشنده نباشید
دقت کنید که در فرآیند بازاریابی خود، بهتر است دائماً به طور مستقیم مخاطبان را برای خرید یک محصول یا انجام یک اقدام خاص تشویق نکنید! چرا که با این کار در واقع مخاطبان را به مرحله اشباع شدگی رسانده و آنها را دفع می کنید. به جای این کار، سعی کنید این تبلیغات را از طریق محتواهای کاربردی انجام دهید.
برای مثال فرض کنید در زمینه بازاریابی برای محصولات دیجیتالی فعالیت می کنید. در این صورت می توانید محتواهایی را برای آموزش نحوه استفاده از محصولات دیجیتالی، نحوه انتخاب بهترین تجهیزات، نحوه راه اندازی بعضی از کالاهای دیجیتال و … تولید کنید. سپس ضمن این آموزش، کاربران را به خرید از فروشگاهی که با آن همکاری کرده اید، تشویق کنید. برای مثال می توانید در این ویدئوها از محصولات آن کسب و کار استفاده کنید و همراه با آموزش های لازم، به مزایای آن محصول هم اشاره کنید.
نکته دوم: با کاربران در ارتباط باشید
یکی از فاکتورهای طلایی که می تواند یک سکوی پرتاب برای بازاریابی شما باشد، این است که بتوانید جامعه ای را پیرامون خود بسازید. مهم ترین کاری که باید برای رسیدن به این هدف انجام دهید، پاسخ دادن به کاربران است. چه در وب سایت و چه در شبکه های اجتماعی، تا جای ممکن پاسخ کامنت ها، دایرکت ها و …. کاربران را بدهید. همچنین اگر پیشنهاد یا انتقادی دارند، از این فرصت استفاده کرده و آنها را در کار خود اعمال کنید. با این کار این پیام را به مخاطبان می دهید که برای آنها ارزش و احترام قائلید.
نکته سوم: از ایمیل مارکتینگ غافل نشوید
ایمیل یکی از بهترین راه های تماس با کاربران است. از طریق ایمیل می توانید درباره محتوای جدید، محصول جدید، کد تخفیف و … اطلاع رسانی کنید.
بدیهی است که برای شروع ایمیل مارکتینگ، باید لیستی از ایمیل های کاربران را داشته باشید. پس کاربران را به روش های مختلف تشویق کنید که ایمیل خود را در فرم مربوطه وارد کنند. برای مثال می توانید یک کد تخفیف برای افرادی که در لیست ثبت نام کرده و ایمیل خود را وارد می کنند، در نظر بگیرید. همینطور می توانید بخش خبرنامه سایت خود را راه اندازی کنید و کاربران را تشویق کنید که با عضویت در خبرنامه، از جدیدترین اخبار به سرعت مطلع شوند. لازم به ذکر است که برای مدیریت ایمیل مارکتینگ خود می توانید از Mailchimp استفاده کنید.
8/ بر میزان بازخورد کاربران نظارت داشته باشید
وقتی بازاریابی را شروع می کنید، این مهم است که بدانید استراتژی هایتان تا به الآن چه قدر موفق بوده است. برای آگاهی از این امر نیز باید میزان بازخورد کاربران را به طور مستمر چک کنید. برای مثال اگر در اینستاگرام فعالیت می کنید، بررسی کنید که در یک بازه زمانی خاص که تعداد و نوع مشخصی از محتواها را ارائه داده اید، به نسبت یک بازه زمانی دیگر چه مقدار بازدید و فروش دریافت کرده اید.
اما دقت کنید که مهم ترین بخش این نظارت، به وب سایت مربوط می شود. این که در هر بازه زمانی چه میزان ترافیک داشته اید، چه تعدادی از کاربران روی لینک هایی که قرار داده اید، کلیک کرده اند و … . برای دستیابی به این اطلاعات می توانید از ابزارهایی مانند SEMrush و Google Search Console استفاده کنید.
نکات پایانی
در ابتدای مسیر کسب درآمد از همکاری در فروش مثل هر مسیر دیگری شاید به درآمد آن چنانی نرسید. اما اگر برای هر قدم خود برنامه داشته باشید و واقعاً برای این کار وقت صرف کنید، همکاری در فروش در آینده به منبع درآمد اصلی شما تبدیل خواهد شد.
مجدداً یادآوری می کنیم که بهتر است از حداقل دو پلتفرم برای بازاریابی استفاده کنید و علاوه بر سایت، اینستاگرام، یوتیوب یا … نیز در لیست کانال های خود قرار دهید. درست است که این تصمیم وقت بیشتری را صرف خواهد کرد؛ اما از آنجایی که می تواند نتیجه چشمگیری را برایتان به ارمغان آورد، ارزشش را دارد.
لازم به ذکر است با داشتن سایت وردپرسی می توانید به راحتی از امکان همکاری در فروش برخوردار شوید. افزونه همکاری در فروش ووکامرس یکی از افرونه هایی است که کمک می کند تمام ویژگی های مهم سایت همکاری در فروش خود را با چند کلیک در اختیار داشته باشید. می توانید نسخه اورجینال این قالب را همراه با 6 ماه پشتیبانی رایگان از مارکت ژاکت تهیه فرمایید.